-

manama1

Odnowa moskiewskiej sieci handlowej na kierunku południowym po przegranej Wojnie Krymskiej

"Po zakończeniu Wojny Krymskiej przystąpiono w imperium carskim do zmian w układzie komunikacyjnym na Morzu Czarnym i rzekach do niego wpływających. W związku z powyższym,  w dniu 3 /16 sierpnia   1856 roku car Aleksander II zatwierdził ustawę dla „Ruskiego Towarzystwa Żeglugi Parowej i Handlu”. Towarzystwo to powołano do życia  „w celu rozwinięcia handlu południowej części Rosji oraz komunikacji parowych tak handlowych jako i pocztowych tamecznego kraju, z ruskimi i zagranicznymi portami”. Znaczenie nowej instytucji transportu parowego było o tyle istotne, iż - podobnie zresztą jak w wypadku znanej „Kompanii Rosyjsko-Amerykańskiej” - miała ona pozostawać pod ogólną opieką i „orędownictwem” cara rosyjskiego, w tym wypadku oczywiście Aleksandra II.

/…/Ruskie Towarzystwo Żeglugi Parowej i Handlu, które zastąpić  miało z założenia tzw. „Ekspedycję Noworosyjską”, zobowiązywało się przede wszystkim do ustanowienia i utrzymania co najmniej jedenastu linii komunikacyjnych, czy transportowych. Przy podpisywaniu ustawy z sierpnia 1856 roku zastrzeżono jednak, iż otwarcie linii morskiej komunikacji parowej miało się odbywać stopniowo, wraz z postępami w budowie statków, co było logicznie powiązane z wprowadzeniem początkowo mniejszej liczby rejsów (podróży)  niż  planowano to robić po pełnym rozruchu działalności transportowej. Nie później jednak jak w ciągu pięciu lat od dnia zatwierdzenia przywileju (tj. do 3/16 sierpnia   1861 roku), statki parowe Ruskiego Towarzystwa miały obowiązek utrzymywania (stałej) komunikacji na wszystkich „pierwotnych” liniach, wraz z   „pełnym kompletem podróży”.

Warto dodać, iż późną wiosną roku 1858 nastąpiło dalsze poszerzenie zakresu podróży odbywanych przez Ruskie Towarzystwo. Otóż na wniosek petersburskiego ministra skarbu, rozpatrzony następnie pozytywnie przez rosyjską radę ministrów w dniu 17/30 czerwca 1858 roku, Aleksander II wyraził zgodę na uzupełnienie artykułu 6-ego ustawy przywołującej do życia tę kompanię transportową. Na tej właśnie  podstawie, zezwolono Ruskiemu Towarzystwu  prowadzić „żeglugę  parową do holowania statków” również na rzece Dniestrze. Dodatkowymi koncesjami ze strony rządu petersburskiego dla Ruskiego  Towarzystwa było umożliwienie wprowadzenia holowania za pomocą statków parowych  zarówno  na rzekach: Dnieprze, Bohu i Donie oraz na otwartych morzach."

cytat własny  - częśc artykułu opublikowanego na Ukrainie



tagi: ukraina  handel  moskwa  morze czarne  wojna krymska -pokłosie 

manama1
11 lutego 2022 17:04
0     545    7 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

zaloguj się by móc komentować