-

manama1

Wyprowadzenie Via Carpathia z ustalonej przez Deklaracjue Łańcuckie trasy przebiegu

w dniu 27 października 2006 roku na Zamku w Łańcucie odbyła się z inicjatywy Polski ważna konferencja międzynarodowa pt. „Jedna droga – cztery kraje”. Konferencję swoim patronatem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Lech Kaczyński. W Jego obecności ministrowie transportu Polski, Węgier, Słowacji i Litwy podpisali „Deklarację Łańcucką”, której celem była realizacja, z polskiej inicjatywy, międzynarodowej inwestycji drogowej o strategicznym znaczeniu dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej pod nazwą Via Carpatia. Miała ona stać się nowym połączeniem Europy Północnej i Południowej, przebiegającym wzdłuż wschodniej granicy Polski i Unii Europejskiej. Na następnym spotkaniu w Łańcucie 22 października 2010 roku deklarację przystąpienia do tego międzynarodowego projektu podpisały kolejne kraje – Rumunia, Bułgaria i Grecja.

Podczas kolejnego spotkania poświęconego inicjatywie budowy Via Carpatia, które odbyło się 3 marca 2016 roku w Warszawie została podpisana „Deklaracja Łańcucka - II”; do współpracy w zakresie realizacji Via Carpatia przystąpiły Ukraina i Turcja. Dokument ten stanowił kontynuację „Deklaracji Via Carpatia” z 22 października 2010 roku.

Dokumenty te jasno prezycowały przebieg VC przez Rzeszów = Lublin - Białystok -Suwałki

 

https://old.zamek-lancut.pl/pl/Aktualnosci,357

 

Dalej mamy Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Na wniosek ministra infrastruktury pojawia się S16, Olszytn -Ełk -Knyszyn

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160000784/O/D20160784.pdf

Teraz Via Carpathia mogła iśc na połnoc od Białęgostoku przez Ełk (po drodze Biebrzanski Park Narodowy)

A tu  treśc oświadczenia Uktratodoru z maja 2016 roku o propozycji strony polskiej puszczenia VC z ominięciem Białegoskotu (połnocnego- wschodu Polski)

https://www.salon24.pl/u/bezzmian/713584,skandaliczna-proba-wylaczenia-bialegostoku-z-glownej-via-carpathia

https://for-ua.com/article/1113492

Tymczasem w dniu 11 I 2017 roku  wiceminister infrastruktury w /.../ rządzie PIS zapowiedział ze droga ekspresowa Białystok - Suwałki (czyli najkrotsza na polnoc i zakładana w deklaracjach lancuckich) nie powstanie./.../ ( sic)

 http://www.poranny.pl/motofakty/na-drogach/a/droga-ekspresowa-s8-bialystok-suwalki-nie-powstanie-trasa-zostanie-tylko-wyremontowana,11672898/

Tymczasem w dniu 17 kwietnia 2019 roku "przedstawiciele Polski, Białorusi, Bułgarii, Chorwacji, Litwy, Rumunii, Słowacji, Turcji, Ukrainy, Węgier, a także Komisji Europejskiej wzięli udział /.../ w zorganizowanej już po raz kolejny w Łańcucie konferencji dotyczącej trasy Via Carpatia".Podpisano tzw. III deklarację łańcucką

https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wspolnym-glosem-w-lancucie-o-trasie-via-carpatia

 

Nie wchodząc w szczegoły, dalej mamy spore zamieszanie i  interpelacje Zielińskiego nr 4376 do ministra infrastruktury z 6 października 2021.

"Według przyjętej koncepcji ten niezwykle ważny dla rozwoju gospodarczego państw, które przystąpiły do tego projektu, korytarz transportowy miał przebiegać od Kłajpedy na Litwie przez Polskę wzdłuż naszej wschodniej granicy (przejście graniczne w Budzisku-Suwałki-Białystok-Lublin-Rzeszów-przejście graniczne w Barwinku), Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię do Salonik w Grecji (z rozgałęzieniem na terenie Rumunii w kierunku Constanty).

/.../

2. Dlaczego połączenie Via Carpatia z Litwą nie przebiega w aktualnie obowiązujących i realizowanych planach najkrótszą drogą Białystok-Augustów-Suwałki -granica państwa w Budzisku, lecz znacznie dłuższą, okrężną trasą przez Knyszyn-węzeł w Gutach-Ełk-połączenie z drogą S61 w Raczkach? Kto, kiedy i na podstawie jakich przesłanek podjął taką decyzję?Proszę o wskazanie i udostępnienie odpowiednich dokumentów, analiz opinii i ekspertyz.

https://zpbas.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=C7PHF3

 

Oczywiście jak należało się spodziewać, całe zamieszanie (daje takie mozliwości postanowiony przez Radę Ministrow przebieg VC przez Park Biebrzanski) zostnie wykorzystane do próby wyprowadzenia Via Carpathi z Białegostoku.

Przykład: Via Carpatia przez Zambrów i Łomżę. - Ochrońmy cenne przyrodniczo tereny i wzmocnijmy gospodarczo Łomżę – mówi poseł Lech Antoni Kołakowski

https://www.narew.info/wiadomosci/23378,via-carpatia-przez-zambrow-i-lomze-ochronmy-cenne-przyrodniczo-tereny-i-wzmocnijmy-gospodarczo-lomze-mowi-posel-lech-antoni-kolakowski

 

 Warto zresztą zauwazyć że już ponad dziesięc lattemu  dalo się stwierdzić pierwsze próby oprotestowania VC (co w ogromnym stopniu ułatwiła po latach  decyzja rzadu PiS o "puszczeniu" jej przez Biebrzanski PK), por:

https://www.salon24.pl/u/bezzmian/244588,via-carpatia-a-natura-2000-na-pol-wsch-polski-i-nie-tylko

Obecnie na portalach takich jak forsal.pl  etc forsowana jest kolejna koncepcja wyprowadzenia  Via Carpathii z Podlasia.

Czytamy: " Organizacje ekologiczne przekonują, że jest alternatywa dla kontrowersyjnych ekspresówek przez Mazury i Biebrzański Park Narodowy". studium  na zlecenie Fundacji Dla Biebrzy wykonała  firma  JKO Consulting.

 

Proponowane alternatywy drogowe dla spornej trasy S16

https://forsal.pl/transport/drogi/artykuly/8432550,via-carpatia-mazury-biebrzanski-park-narodowy.html

Te koncepcje- jawnie sprzecze z deklaracjami Łańcuckimi  - wpisuja się w sztucznie tworzone od lat zamieszanie z budową Via Carpathii na odcinku Lublin -Białystok -granica litewska.

 

Addendum -odniesienie do noty http://manama1.szkolanawigatorow.pl/zapowiedz-drugiej-rospuadagate-czy-rzad-naprawe-chce-wybudowac-droge-via-carpathia

"Razem z  bezprawnym i niezgodnym z Traktatem Akcesyjnym wyprowadzeniem tzw. Via Baltica z drogi E 8 (od Białegostoku do Suwałki i dalej do litewskiej granicy) i puszczeniu jej pięciokrotnie droższą wersją na Uomże/Ełk, już wkilka dni po przejęciu władzy przez rząd PO/PSL zerwano większość z podpisanych już umów na budowę drogi ekspresowej po śladzie (z modyfikacjami) E 8, jakkolkwiek włożono już ogromny wysiłek w wykup gruntu, przygotowanie dkumentacji etc.  No coż, teraz rozpoczyna się blokokowanie tzw Via Carpathia, którą zamiast puścić po już po przygotowanym sladzie E 8 (w tym po tzw. Obwodnicy Augustowa, oczywiście z przygotowaniem do ruchu dwupasmowego), mnisterstwo infrastruktury forsuje w formie tzw. S 16 (ogólnie -Białystok - Ełk), gdzie po drodze jest Biebrzanski Park Narodowy. Było od początku oczywiste, iż da do pretekst do efektu podobnego do Rospudagate.  No i już - w dniu dzisiejszym (14 listopada 2020) pojawił się tekst:

https://tech.wp.pl/szykuje-sie-druga-rospuda-droga-s16-ma-przebiegac-przez-biebrzanski-park-narodowy-6575117790399392a   

PS Ze względu na obowiązki zawodowe będę mogł się dalej zając zagadnieniem dopiero za kilka dni

 

 



tagi: via carpathia  próby zmiany trasy 

manama1
5 czerwca 2022 07:23
87     2947    4 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

gabriel-maciejewski @manama1
5 czerwca 2022 08:47

O co panu chodzi, bo zaczyna pan jak boson w najgorszych czasach. Że PiS chce zostawić Podlasie na pastwę Łukaszenki, tak? 

zaloguj się by móc komentować

zenekkw @manama1
5 czerwca 2022 09:36

Nie - on chce, żeby Białystok był metropolią jak za Tuska, a reszta województwa podlaskiego, szczególnie zachód i północ - zadupiem.

zaloguj się by móc komentować

betacool @manama1
5 czerwca 2022 11:10

Mi to wygląda na zmianę spowodowaną projektem elbląskim i przekopem mierzei. Przy okazji odciążona będzie Warszawa, bo tranzyt na Gdańsk będzie mógł ją ominąć.

Wygląda mi to na więcej zysków niż strat, ale piszę to z perspektywy mazurskiej (skąd pochodzę) niż podlaskiej.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @gabriel-maciejewski 5 czerwca 2022 08:47
5 czerwca 2022 11:35

Obchodzi mnie to zeby z mojego regionu nie zrobiono- co usiłują i to bezprawnie zrobić -  skansenu. X. Pokazuję mechnizmy niszczenia. Co za tym stoi -nie wiem.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @zenekkw 5 czerwca 2022 09:36
5 czerwca 2022 11:37

Nie Panie, każdy ma prawo do rozowju. Podlasie i Białystok też -deklaracja łąńcucka dokłądnie okresla jak powinien wyglądać szlak VC przez Podlaskie- z południa  na pólnoc, a nie wychodzć poza województwo.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @betacool 5 czerwca 2022 11:10
5 czerwca 2022 11:42

W zadnym wypadku, pierwsze proby blokowania VC ma Podlasiu są z 2010 (wskazywałem na pisma z tego okresu w tekscie) -nikt o projekcie elbląskim wowczas nawet nie slyszał.Nie moze byc tak ze nas pozbawiają drog -nmy tez jestesmy Polską.

Związku z obowiązakmi w pracy bede ciagle zajęty -takze w wieczory - do srody. Wowczas dalej zajme sie problemem.

zaloguj się by móc komentować

betacool @manama1 5 czerwca 2022 11:42
5 czerwca 2022 12:30

Dokładnie. Parę rzeczy się od tego czasu zmieniło i trzeba je rozsądnie pospinać. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @manama1 5 czerwca 2022 11:35
5 czerwca 2022 12:37

W Polsce nie ma już żadnego zadupia. Co się panu w tym Podlasiu nie podoba? Fabryki mają tam zbudować? Co zostało zniszczone ostatnio? Bo na przykład zamek w Tykocinie został odbudowany

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @gabriel-maciejewski 5 czerwca 2022 12:37
5 czerwca 2022 12:57

I tu się pan myli, pod względem komunikacyjnym jesteśmy wciąż kompletnym zadupiem, połączenia drogowe i kolejowe w Polsce to jest wciąż dramat. Nie poprawiają tego najdroższe w galaktyce kawałki autostrad i chaotyczne inwestycje lokalne. Pod względem komunikacyjnym jesteśmy najgorzej zorganizowanym państwem EU, wiele moglibyśmy się nauczyć od Białorusi, a nawet od Rosji.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @SalomonH 5 czerwca 2022 12:57
5 czerwca 2022 13:06

To znowu pan, myślałem, że pan nie wróci. Płatna jest A2 i A4. A1 na północnym odcinku, wszystkie trasy S są darmowe. Pociągi są czyste, jeżdżą często. Niech więc pan nie opowiada głupstw dobrze, bo wywalę pana naprawdę i będzie pan się musiał wyjęzyczać gdzieś u Konfederatów. Czego konkretnie chce się pan uczyć od Rosji? Niech się pan dobrze zastanowi zanim odpowie

zaloguj się by móc komentować

valser @SalomonH 5 czerwca 2022 12:57
5 czerwca 2022 13:58

Panskie pisanie o polskich drogach - to jest dramat prawdziwy. Slepota, brak perspektywy i analizy porownawczej.

Nie wiem kiedy pan byl ostatni raz w trasie w PL. Ja w kazdym razie zjechalem w zeszlym tygodniu odcinki Bytom -Warszawa- Wroclaw - Bytom i jak to porownam ze szwajcarskimi autostradami, ze nie wspomne o przejezdzie przez Gothard tunel, to drogi w Polsce sa o klase lepsze niz w Szwajcarii, gdzie nie ma wlasciwe autostradowego prostego odcinka dluzszego niz trzy kilometry, pasy wszedzie sa zaledwie dwa, a miedzy St.Gallen i Zurich jest szesc radarow (na autostradzie), przy max. predkosci do 120km/h jazda jest po prostu horrorem. Polecam sie skonfrontowac z realnymi polaczeniami.

Jak zrobia jeszcze trzeci pas ruchu miedzy Warszawa, a Lodzia i dokoncza droge Warszawa-Katowice w okolicach Piotrkowa w kierunku Czestochowy, to przejazd np. z Katowic na Okecie sie zamknie w czasie krotszym niz 2.5 godziny.

Anyway... spod Arkad Kubickiego w Warszawie do hotelu Bulwar w Toruniu (moj) czas operacyjny wynosi 2 godziny i piec minut. Jak zrobia jeszcze trzeci pas miedzy Lodzia, a Warszawa, to temat sie skroci.

Co do polaczen kolejowych, to trudno sie mierzyc ze szwajcarskimi kolejami, ktore sa do tego stopnia rozwiniete i ogarniete, ze pociagi regularnie o tych samych porach - np. St-Gallen Zurich .07, .29, .37, .58 - i tak przez caly dzien. Tu z pewnoscia w Polsce jest wiele do zrobienia, ale tego nie da sie zrobic w jeden sezon.

Z pewnoscia wkurzajaca jest aplikacja PKP i zakup biletow, razem z systemem rezerwacji, ale to tez wynika z infrastruktury i polaczen. Tutaj SBB wyznacza swiatowe standardy, do tego stopnia, ze w wiele miejsc w Szwajcarii dostepne jest jest szybciej w jezdzie pociagiem niz autem.

Co do Rosji i Bialorusi - oni moga wyznaczac standardy dla jakis niepismiennych kacapow z tajgi, ale nie dla Polakow. Prosty przyklad - pociag z lotniska Szeremietiewo do Bialoruskiego Dworca w Moskwie - max. dwa pociagi na godzine.

 

zaloguj się by móc komentować

tomciob @manama1
5 czerwca 2022 14:09

Witam. Są w notce linki które nie działają (3-ci od góry) ale notka, jak dla mnie, jest ciekawa. Pytanie jakie mam to takie czy faktycznie w Traktacie Akcesyjnym do UE został dokładnie opisany przebieg trasy? (Powód pytania to pierwsze zdanie tej notki). Mam wątpliwości czy Traktat tak dokładnie precyzował trasę. Jeśli chodzi o zmiany przebiegu trasy to zwiększenie kosztów jej budowy (zerwanie umowy za PO i PSL) w sposób oczywisty wpisują się w dążenie tych formacji do maksymalizacji kosztów budowy dróg w Polsce. Do tego nikt nie musi mnie przekonywać. Więcej nawet, Fundacja "Dla Biebrzy," która powstała raptem w 2020 roku (członkowie) to tak jak w przypadku dobrego interesu też możliwość wieloletniego zarabiania pieniędzy na "oprotestowywaniu" w imię wyższego dobra. Ciekawe kto donuje tę fundację? Mam jeszcze pytanie o to czy była odpowiedź na (Zapytanie 4376 posła Jarosława Zielińskiego) w sprawie zmiany przebiegu trasy. Chętnie z bym się zapoznał z odpowiedzią.  Sumując moje wątpliwości i zainteresowanie notką. Jest wiele osób (potencjalni wykonawcy, oprotestowujacy) i podmiotów które mogą korzystać na walce o zmianę trasy VC w sposób konkretny czyli finansowo-zawodowy i to są przesłanki pozageopolityczne. Jeśli chodzi o przesłanki geopolityczne to w kontekście wojny na Ukrainie chyba czeka nas jednak w dłuższej perspektywie zmiana paradygmatów infrastrukturalnych. Notka jak dla mnie bardzo ciekawa i pokazująca wpływ tzw. "obrońców środowiska" na przebiegi ciągów komunikacyjnych. Z tego co widzę naruszenie tzw. terenów cennych przyrodniczo to jedynie bardzo delikatna ingerencja w naturę w przypadku pierwotnego przebiegu trasy, tak więc wątpliwości co do korekty i wydłużania przebiegu Via Carpatia, a przede wszystkim opóźniania jej powstania, jak dla mnie wydają się bardzo naturalne. Dziękuję za notkę i pozdrawiam. 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @tomciob 5 czerwca 2022 14:09
5 czerwca 2022 21:38

Odpowiem w środę, jak mowiłem, do tego czasu jestem zblokowany (praca)

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @gabriel-maciejewski 5 czerwca 2022 13:06
5 czerwca 2022 21:53

Chyba nie jeździł pan poza Polską pociągami. Z Warszawy do Grodziska faktycznie jest nieźle, Koleje Mazowieckie, WKD... Do wielu podwarszawskich miejscowości nie ma w ogóle sensownych połączeń kolejowych. Jeszcze proszę napisać, że Podlasie jest świetnie skomunikowane i sam stąd pójdę...

zaloguj się by móc komentować

chlor @SalomonH 5 czerwca 2022 21:53
5 czerwca 2022 22:40

Niestety, poza trasą Warszawa - Bałtyk - Katowice -Tatry, dojazd koleją jest trudniejszy niż 40 lat temu.

 

zaloguj się by móc komentować

sannis @SalomonH 5 czerwca 2022 21:53
5 czerwca 2022 22:54

Lepiej niech idzie sam, bo okropnie nudzą te mikkizmy a la "ezeldowcy mają zrozumienie dla racji stanu" i cały ten bełkot. Było jemu wyżej tłumaczone, jak krowie na rowie, że kolej faktycznie jest słaba, ale odkąd rządzi PIS idzie, to do przodu m.in są przywracane linie zamknięte 20 lat temu. Natomiast co do dróg, to chyba nie jechał francuskimi "nacjonalkami", albo nie s***ł na francuskiej, płać i płacz autostradzie hahaha.   

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @sannis 5 czerwca 2022 22:54
6 czerwca 2022 07:02

Francję zjeździłem wzdłuż i wszerz, autostrady są drogie, ale tam pracowałem i było mnie stać. Zawsze też są dostępne alternatywne, bezpłatne drogi, fakt, że różnej jakości, ale i tak lepsze, niż nasze. Co do eseldowców, to jest smutna konstatacja, wolałbym, żeby w obozie rządzącym byli ludzie skażeni myśleniem, ale nie widzę takich, są tam ludzie w widoczny sposób zaburzeni, jak coś od siebie powiedzą, to nie wiadomo, gdzie oczy podziać. Tylko hołdy lenne umieją składać USA.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @manama1
6 czerwca 2022 07:21

Nie, no kompletnie nic tam się nie buduje, ani nie przygotowuje 

https://www.gov.pl/web/gddkia/sprawdz-przygotowanie-drog-krajowych

Koleje też nic nie robią, ani nie planują https://www.plk-inwestycje.pl/#/

Nie wiem, czego Pan się uparł dowodzić? Tak, na "ścianie wschodniej" są deficyty infrastruktury. W dużej mierze uwarunkowane historyczne. Nie, nie jest prawdą, że nic się z tym nie robi i wystarczy tam żyć, albo chociaż regularnie bywać, żeby to widzieć na własne oczy. 

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @chlor 5 czerwca 2022 22:40
6 czerwca 2022 08:26

No, ale jak kolej była rozwalana 30 lat, to nie da się jej naprawić w pięć

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @SalomonH 6 czerwca 2022 07:02
6 czerwca 2022 08:27

Lepiej pana wyrzucę, za te hołdy lenne składane USA, bo sam pan na pewno stąd nie wyjdzie

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Grzeralts 6 czerwca 2022 07:21
6 czerwca 2022 14:43

"Nie wiem, czego Pan się uparł dowodzić? Tak, na "ścianie wschodniej" są deficyty infrastruktury. W dużej mierze uwarunkowane historyczne. Nie, nie jest prawdą, że nic się z tym nie robi i wystarczy tam żyć, albo chociaż regularnie bywać, żeby to widzieć na własne oczy."

Ja wiem z własnego doświadczenia, gdy byłem w Polsce w 2000 roku to dojechać z lotniska w Warszawie do mojego rodzinnego Lublina to był horror:

wąziutka szosa, zakorkowana co chwilę, mijało się jadące z naprzeciwka ciężarówki czasem dosłownie na grubość lakieru, dojazd zajmował trzy bite godziny.

W 2018 roku jechało się już półtorej godziny po ekspresówce S17, jeszcze tylko były przestoje w Kołbieli, ale teraz już wykończyli tę drogę całkowicie.

Fakt że zbudowanie 170 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej zabrało im 20 lat, ale droga jest i teraz budują dalej, w stronę granicy z Ukrainą.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @tomciob 5 czerwca 2022 14:09
8 czerwca 2022 16:03

Może tak, na początek trochę poczającej -  jak mam nadzieję- lektury:

https://www.salon24.pl/u/bezzmian/713584,skandaliczna-proba-wylaczenia-bialegostoku-z-glownej-via-carpathia 91  (19 maj 2016)

 

https://www.salon24.pl/u/bezzmian/713849,czy-pis-kontynuuje-degradacje-transportowa-podlasia-rekapitulacja,2  (21 maja 2016, częśc 4 a)

https://www.salon24.pl/u/bezzmian/736308,proba-zmiany-via-carphatia-niewyobrazalne-degradowanie-przez-rzad-b-stoku  (17 listopada 2016)

https://www.salon24.pl/u/bezzmian/746694,utracenie-projektu-via-carpahta-zablokowanie-drogi-s-8-bialystok-litwa-11-i-1717-roku  (11 stycznia 2017)

https://www.salon24.pl/u/bezzmian/762278,min-infrastruktuy-wlasnie-blokuje-budowe-via-carphatia-do-bialegostoku  (9 marca 2017)

https://www.salon24.pl/u/bezzmian/869207,20-mostow-dowod-na-zabokowainie-bydowy-via-carpathia-przez-rzad-pis (25 maja 2018)

Adendum:

1.Traktat akcesyjny RP do UE zairął tylko odniesienie do VBaltica - o VCarpathia nie było jeszce wtedy mowy- trasę ustalono  tzw. deklaracji łancuskiej. (trasa została oznaczona w formie zaarego na tronatch Traktatu zapisu mapowego)

2. Formalna zmiana przebiegu VC ( z Białegosotoku na Ełk, nie na Augustow- Suwałki) miała miejsce - o ile dobrz epamiętam - na wniosek ministra transportu w rządzie PIS w 2016 roku -musze  dokładnie poszukać odniesienia formalne.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @tomciob 5 czerwca 2022 14:09
8 czerwca 2022 18:33

Odpowiedż an interpelację Zielińskiego o zmianie przebiegu (w tym  zapytanie kto osobiście podejmował taką decyję) została udzielona 17 listopada 2021 roku przez Michała webera, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. (" Kto, kiedy i na podstawie jakich przesłanek podjął taką decyzję? Proszę o wskazanie i udostępnienie odpowiednich dokumentów, analiz opinii i ekspertyz.")

Cała odpowiedż tu:http://orka2.sejm.gov.pl/INT9.nsf/klucz/ATTC8WJR9/%24FILE/z04376-o1.pdf

Brak w niej wskazania kto wnosił takowy projekt na radę ministrów- ale z tego co pamiętam- był to minister infrastruktury (maj 2016)

zaloguj się by móc komentować

manama1 @tomciob 5 czerwca 2022 14:09
8 czerwca 2022 18:54

I dla formalności

mamy też jeszcze ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 24 września 2019 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, gdzie potwierdzono niejako rozwiązanie przyjete w dniu 19 maja 2016 roku 

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001819/O/D20191819.pdf

punkt 21

"S 19 - (Grodno) granica państwa – Kuźnica – Sokółka – Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo
Duże – Choroszcz – Siemiatycze – S12 (Rudnik)... 1) S12 (Dąbrowica) – Nisko – A4
(Rzeszów Wschód)... 1) A4 (Rzeszów Zachód) – Barwinek – granica państwa (Preszow)

/.../

Punkt 19

S 16 - S51 (Olsztyn) – S61 (Ełk) – S19 (Knyszyn)"

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @manama1
8 czerwca 2022 23:19

Ełk jest lepszym miejscem dla węzła komunikacyjno-przeładunkowego (we wszystkich kierunkach). I dla mnie to logiczne i roztropne. Po co pchac cała mase towarów w miejsce (Bialystok ) skąd trudno go wyprowadzic w razie jakiegos nagłego zdarzenia? Wiem cos o tym, bo przez 6 lat mieszkalem w Białym i Podlasie znam bardzo dokladnie. 

Zapomnial Pan ponadto że powstanie (już od bodajże  3 lat jest to zaklepane) nowa linia  kolejowa z Warszawy przez Łomżę i Pisz do Giżycka. Ta linia dodatkowo wzmacnia pomysl puszczenia drogi przez Ełk. 

I też podzielam zdanie betacool'a że jest to związane z portem w Elblągu. Już  zresztą chyba rok temu sprzeczałem sie z kimś (zkr?) na temat przyszłości Elblaga (uważam że zrobia z niego drugi Gdańsk, i zostałem wyśmiany). Ale jak widać infrę budują potężną i wszystko wskazuje na to, że to Elbląg a nie Kłajpeda będzie główną stacją końcową. 

Białystok teoretycznie straci przez to na znaczeniu, ale takie dąsy przypominają mi dąsy górali, że u nich rząd nie buduję portu żeglugowego. Bo niby po co?

zaloguj się by móc komentować

zkr @OjciecDyrektor 8 czerwca 2022 23:19
9 czerwca 2022 00:35

> uważam że zrobia z niego drugi Gdańsk

skoro zostalem wywolany do tablicy :)

nie, nie bedzie to drugi Gdansk bo nie ma takiej potrzeby

to bedzie port feeder'owy czyli dla statkow o ladownosci 2000-3000 ton

P.S.
> zostałem wyśmiany
moze nie wysmiany ale gdy napisal Pan, ze sluze "poszerzą i pogłebią" to sie troche zdziwilem delikatnie mowiac
prosze spojrzec
https://youtu.be/_Y1R6GeROdU?t=260
Wezma szlifierke katowa, przetna, poszerza, poglebia?
Poza tym na calym odcinku do Elblaga trzeba bedzie caly czas stosowac poglebiarki aby mogly tam wchodzic statki o zanurzeniu 4-4.5 m

zaloguj się by móc komentować

manama1 @OjciecDyrektor 8 czerwca 2022 23:19
9 czerwca 2022 00:56

Panie, obrona przed kompleta marginalizacją i niszczeniem jakichkolwiek szans rozowju (niezgodną zresztą z ustaleniami - deklaracjami łancuskimi i w pelni niezgodna z prawidową rozumiana polską racją stanu) nazywa pan dąsami górali  z poodu braku portu żeglugoego? To przechodzi ludzkie pojęcie.  Chciałby Pan zyc z zablokowanym lotniskiem, z wyraną z trzeci wręcz przy pomocy wszlekakieje agentury VB, ,a tera zbez połacznia łączącego  cale województwoo podlaskie na linii plnoc południe. Godził by sie Pan na skansen?

 

Ełk juz dostał (bezprawnie- bo prawidlowy przebieg VB  został zapisany) Via Baltice i inne - nie musi miec wszytskiego.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @zkr 9 czerwca 2022 00:35
9 czerwca 2022 00:57

Już podawałem, że pierwsz epropby blokoania VC miały miejsce w roku 2010, na dlugo przedtym zanim pojawiły sie pomysłem zportem w Elblądu. jedno nie ma niz z drugiem wspolnego.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @manama1 9 czerwca 2022 00:56
9 czerwca 2022 06:54

Ale Białystok jest obiektywnie beznadziejnie położony i nie się z tym nie da zrobić. Natomiast nie jest prawdą, że nic się tam nie inwestuje, a już bardzo nie jest prawdą, że nie buduje się linii komunikacyjnych w całym szeroko rozumianym regionie. A ulokowanie tam jednej z pierwszych brygad WOT jest jasnym komunikatem ze strony władz wojskowych.

W analogicznej sytuacji jest Przemyśl i w mniejszym stopniu Lublin. A beneficjentami będą Rzeszów i Olsztyn. I tyle. Rozumiem żal, ale raczej można go sobie wsadzić. Sam bym protestował, gdyby ktoś za (poniekąd) moje pieniądze chciał robić jakąś kosztowną trwałą infrastrukturę wojskową w Białymstoku. No, chyba, że Białoruś wejdzie do UE.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @manama1 9 czerwca 2022 00:57
9 czerwca 2022 07:13

Bo Pan nie rozumie całościowo tylko partykularnie. Tu nie chodzi o to że ma być po równo, ale o to, aby coś takiego jak VB pezyniosło Polsce jak najwieksze korzysci, a takie befa po skierowaniu jej na Elbląg a nie Kłajpede. A gadanie, że deklaracja łańcucka to lub tamto ustalila, to trzymanie sie pijanwgo płotu. Nie widzi Pan ile poważnych rzeczy j6ż sie od tej deklaracji wydarzyło i jak to zmieniło nasze prorytety? 

Niech Pan nie płacze nad Białym, bo to nie skansen a fajne miasto do życia. Ludzie sa przedsiebiorczy tam, kasa też tam jest. Żyłem tam w 2004-2010 i nie zauważyłem aby ludzie tam mieszkajacy biedowali. Poza tym brakuje mi paru specjałów podlaskiej kulinarii - w tym wędzonej słoniny, grubej przepysznej. Wiec o co ten płacz?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 9 czerwca 2022 00:35
9 czerwca 2022 07:16

Pan widzę nadal uznaje za niemożliwe np. wyburzenie istniejacego domu i postawienie nowego, wyższego. To samo z głebokoscią toru wodnego....naprawde uważa Pan za niemożliwe do pogłebienia go do np.15-20m? 

Niech Pan pojedzie do Holandii i tam sie ich spyta jak to sie robi, to Panu powiedzą.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 9 czerwca 2022 00:35
9 czerwca 2022 07:50

I jeszcze jedno...bajważniejsze. Jeślu wg Pana Elblag ma byc tylko takim malym portem feederowym, to budowanie takiej "grubej rury" transportowej w tym kierunku jest szczytem głupoty, bo Elbląg sie zatka. Przeładunek towarów/kontenerow  na statki, to najbardziej czasochłonne przedsiewziecie w portach (załadunek i wyładunek). Mam nadzieje, że Pan to rozumie, a skoro tak, to jak 2+2=4, tak budowa "grubej rury" do Elblaga spowoduje, że Elblag bedzie MUSIAŁ byc rozbudowany i to znacznie łącznie z tym co na Mierzei Wiślanej. 

A tak na koniec jeden z członków rzadu pare dni temu powiedzial, że istnieje konieczność  wybudowania niwego portu do obsługi transportu produktów rolnych (w domyśle zboża z Ukrainy). No wiec zadaje pytanie: gdzie taki port powstanie? Stawiam na Elbląg.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @Grzeralts 9 czerwca 2022 06:54
9 czerwca 2022 08:08

Cpo za burdy z tym polozeniem- jest wprost na osi Rzeszów- Lublin - Białtstok- Granice pństwa.

Cdo ząs narzucach przez ekologistów coraz to nowych obszaró Natura 2000- własie po to wybudowano tzw obwodnice  Augustowa,zeby mozna było ilś na linii polnoc południe z minimalną ingerencją w kwesti "ekologiczne"

TO co Pan piszes o inwestycjach, to chodzi Panu o ten dworzec cofniety do roku 1861/62, o zablokowane budowy lotniska czy o wydarcie  VIA BaltivcCarpathia- wbrew ustaeniom tratatu Akcesyjnego RP do UE?

To cała idea połączenia panstw od Grercji po Litwe jest nic nie warta?

Jawna i robiona z premedytacją degradacja najwwiekszego polskiego miasta od Gdanska po Lublin (tj. dla całego obzaru Polski połnocon-wschodniej) jest jawne sprzeczna z polskim interesem narodowym.

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @manama1
9 czerwca 2022 08:09

 W rosyjskiej Dumie  coraz weselej :

''

Projekt ustawy przedłożony rosyjskiej Dumie Państwowej wzywa do uchylenia uchwały Rady Państwa Związku Radzieckiego „O uznaniu niepodległości Republiki Litewskiej”.

Projekt ustawy opracował członek partii Jedna Rosja Jewgienij Fiodorow.''

To po co VC w kierunku Litwy ?

zaloguj się by móc komentować

manama1 @OjciecDyrektor 9 czerwca 2022 07:16
9 czerwca 2022 08:10

Co Pan z Tym Elblągiem. Juz pisaem dwuktornie tutaj ze to nie ma nic wspolnego z Via carpathia na osi polnoc -poludnie. Proby blokoania VC są już sprzed 12 lat, nikt o Elblągu wtedy jezcz enie myslał.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @DYNAQ 9 czerwca 2022 08:09
9 czerwca 2022 08:15

Pan tak na poważnie? A serio: bo litwa jest jednym z pomysłodawców VC i pierwszych sygnatariuszy Deklaracji lancuckiej,, bo poszerzy to na przyszłośc os polnoc- poludnie do kraków nadbaltyckich i FINLANDII> Mma Panu opisywać to dokładnie.

I Jeszcz epotwórze: próba wyłączenia najważniejszego polskiego miasta na polnocnym-wschodzie z sieci transportowej jest jawnie sprzeczna z podstawowym interesem panstwa i narodu polskiego.

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @manama1 9 czerwca 2022 08:15
9 czerwca 2022 08:37

Całkiem poważnie zrobiłem kopiuj-wklej majaczenia rosyjskiej Dumy.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @manama1
9 czerwca 2022 08:47

Czytałem o tym, i myśli Pan z Moskwa będzie zajmowwać kraj NATO? Ale to na marginesie.

 

Tymczasem uażam ze ta nieustająca próba degradacji i marginalizacji transportowej Podlasia jest oczywiście  jednocześnie na rękę Moskwie, która jest głownym beneficjentem proby zrobienia tu obszaru Polonia Deserta, takżeby Poske od Białorusi odgradzła pustnia cywilizacyjna. Naprawdę tego nie widac?

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @manama1 9 czerwca 2022 08:47
9 czerwca 2022 08:56

12 lat temu w prasie nie pisali o Elblagu...to fakt...ale to nie oznacza, że KTOŚ już wtedy o nim myślal jako o kolejnym dużym porcie bałtyckim. I ten ktoś wcale nie musial być Polakiem, a np. Londyńczykiem z Amsterdamu.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OjciecDyrektor 9 czerwca 2022 08:56
9 czerwca 2022 08:57

nie myślał....zjadlem "nie"

zaloguj się by móc komentować

manama1 @OjciecDyrektor 9 czerwca 2022 08:56
9 czerwca 2022 09:05

Panie, co ma Elbląg do Via Carpatia? ile razy mam to samo pisac? Poworze zatem dobitnie: siec jest polnoc-południe, od Litwy, przez Polskę  aż do Grecji. Oczywiście moga być  moziwoci odgałezien, ale glowna siec jest na  linii płn- płd ( w Polsce to granica panstwa, Bialystok, Lublin, Rzeszów, grania pansta). VC miała ożywic wschod kraju poza tym.

POWTORZE JESZCZE Z CAŁYM NACISKIEM: uażam ze  próba degradacji  Podlasia jest oczywiście  jednocześnie na rękę Moskwie, która jest głownym beneficjentem proby zrobienia tu obszaru Polonia Deserta, (oddzielenie Polski od Białorusi)

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @manama1 9 czerwca 2022 08:08
9 czerwca 2022 09:34

Tak, idea od Grecji po Litwę jest nic nie warta. Ale to zbyt szeroki temat.

A tutaj chodzi o kwestie geograficzne lokalne, z uwzględnieniem wojskowego punktu widzenia. Białystok leży źle z każdego możliwego powodu, przynajmniej dopóki Białoruś i obwód Kaliningradzki nie należą do UE. Ale i wtedy leżałby niespecjalnie dobrze. Białystok to taki Zamość, tyle, że pozostał miastem wojewódzkim. Ale nic większego poza turystyką tam docelowo raczej nie będzie. Stolicą polski północno-wschodniej jest Olsztyn. Na południowym wschodzie trudno powiedzieć, czy bardziej Rzeszów, czy Lublin, wyjdzie w trakcie. Pomiędzy nimi jest po prostu Warszawa, która leży raptem 200km od granicy. 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @Grzeralts 9 czerwca 2022 09:34
9 czerwca 2022 10:11

Zbyt szeroki temat - przecież integracja Europy wschodniej na osi płn-płd  (od Litwy po Grecję) to cała podstawowa i niezbywalna koncepcja  Via carpathia.

Białystok zle lezy: no to moze Szczecin dobrze????? albo Olszytn???, wie Pan w palnach komunistów z lat czterdzietych drogi omijały Krakow bo też zle leżał.

Białystok to zamość? No to policzmy: 300 000 mieszkancow  wBiałymstoku ; 60 000 mieszkanco  w zamosciu .co czyni 5 razy wiecej. Jest to jedyne duze miasto polskie od Gdanska po Lublin. Osrodek zachowani polskiej kultury i cywilizacji, hub przetrania Possli na tym obszare. TAKI zamośc mowi Pan?

 

Stolica pln wsch to Olsztyn?. Policzmy znowu: Białystok - 300 000, Olsztyn 170 000. Prawie DWUKROTNA roznica. O czym Pan mowi?
 

Wszytskie te jawne ...... nie zmienią faktu,ż eprzebieg VC jest z polnocy na południe od Grecji po Litwe., ile razy o tym pisac?

Skąd to poparcie - jak niemam -dla planów degradacji Podlasia?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @manama1 9 czerwca 2022 09:05
9 czerwca 2022 10:15

Widzę, żejest Pan mało spostrzegawczy wiec zmusza mnie Pan do pisania łopatologicznie - jak dla osób....no mniejsza z tym.

A wiec napisze teraz prosto żeby nie powiedziec prostacko. Organizacja FIK złożyła nam ofertę a my ja przyjelismy. Oferta  ta obejmuje zbudowanie konkurencyjnego wobec Rosji (a tym samym Bialorusi) i Niemiec szlaku handlowego ze wschodu na zachód. Tym samym b7dowanie infryw Bialymstoku jest dzialaniem dywersyjn6m, służącym tylko interesom Rosjii Niemiec. Bialystok ma po prostu pecha tak jak cała Polska w XVIIIw. kiedy monopolizowano handel z Chinami i Indiami. Ale Bialy bedzie mogl wie rozwijac jako osrodek produkcji i półprodukcji (tam jest sporo takich zakladów) bedac w poblizu głównego szlaku (w konc7 do Zambrowa nie jest daleko i do Elku też).

Niech Pan nie dziwi sie smianom przIbiegu szlaku. Unia czyli Niemcy n8e dal8by ani euro, gdyby on pierwotnie mial isc do zat. Gdanskiej. Projekt do Kłajpedy umożiwil pozyskanie kasy na budowe szlaku. I teraz gdy już jest w 90% zrobiony można otwarcie pokazac Niemcom, że sie 8ch zrobiło w trąbę i reszte dok9nczyc za wlasna kase...czyli na Elblag. 

Czy teraz Pan rozumie cosie stało ?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Grzeralts 9 czerwca 2022 09:34
9 czerwca 2022 10:22

Oczywistym jest dla mnie że Rzeszów jest i bedzie ważniejszy niż Lublin. Tam jest ważne rozgałęzienie. Rz3szów bedzie pelnil taka sama role jak Sandomierz za Piastow i Jagiellonów. 

B8alystok jest dobrym m8ejscem na produkcje. Jest Polirechnika ze zdolnymi inżynierami. Wiec po fo ten placz nad Bialym? Że urzedn8c6 płaczą to rozumiem ale cała reszta trzyma sie .na produkcji. Podlasie to nie turystyka. 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @manama1
9 czerwca 2022 10:25

Panie, interesem Polski jest rozój całego kraju (w tym Polski  Wschodniej) Nie jest tym interesem z całą pewnością robienie z częsci terytorium pustyni cywilizacyjnej (Polinia Deserta - PODLASIE). Takie działanie lanie jest  oczywistem działaniem na rzecz interesu Moskwy (BO BIE TYLKO NISZCZY CZĘsC KRAJU ALE TEŻ ODDZIELA POLSKĘ od BIAŁORUSI)

Poza tym, o ile wiem, te ukryte i niejawne rzekome propozycje są czystymi spekulacjami, niezgodnymi zresztą z polskim interesem narodowym.

Co zaś do roli Niemiec i Mokswy - już wyrwano z Podlasia Via Balticę, taraz mają wyrwać i V carpathia. Niemozliwe i niedopuszczalne.

Zaskakuje jaka liczbą osob jest za degradacją i zniszczeniem Podlasia.

POWÓRZE  A NACISKIEM; VC jest z południa na polnoc (moze miec oczywiscie odlagęzienia) ale glowny szlak jest od Litwy po Grecję.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @OjciecDyrektor 9 czerwca 2022 10:22
9 czerwca 2022 10:28

Już był taki jeden, sławny profesor od gospodarki przestrzennej, ktory - w czasie "walki przeciwko zabetonowaniu Rospudy" ogłosił że "Białystok będzie się dobrze rozwijać bez dróg".

zaloguj się by móc komentować

manama1 @manama1
9 czerwca 2022 10:33

All- szokujące jest jak wielu popiera degradację całego regionu Polski. Może pora zabey zaczeli oni popierać degradację własnych mist i regionów? w Koncu mogą one "dobrze rozwijać się bz dróg"/

Wyrwanie Via baltica,

zablokowanie budowy lotniska,

cofniecie dworca kol. do stanu z roku 1861,

brak do dzisiaj obwodnicy zewnętrznej miasta,

degradacja kolejowa (brak budowy terminala transportowego ba szlaku rail baltica)

- to chyba już wystarczy jak na dokonania "przyjacił Polski pólnocno- wschodniej" w Białymstoku?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @manama1 9 czerwca 2022 10:33
9 czerwca 2022 10:38

Na szczęscie znam kilka osob w Bialym (są inżynierami), które nie histeryzują tak jak Pan tylko dobrze pracujua idobrze zarabiaja. I uważqja że w Białym dobrzesie żyje. Sam tam mieszkałem i wiem z autopsji. Prosze wiec nie histeryzzowac.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @manama1 8 czerwca 2022 18:33
9 czerwca 2022 10:38

Bardzo ciekawa odpowiedź, dziękuję. Na razie przeczytałem po łebkach ale uzasadnienie zmiany przebiegu VC jest jednak merytoryczne.

Cyt: "Obecnie na terenie woj. podlaskiego zostały oddane następujące odcinki, którymi przebiega trasa Via Carpatia: obwodnica Suwałk w ciągu drogi S61 oraz obwodnica Augustowa w ciągu drogi S61. Na bardzo zaawansowanym etapie procesu inwestycyjnego, polegającym na realizacji przez
wykonawcę, znajdują się odcinki obejmujące drogę S19 od Białegostoku na południe do granicy województwa w rejonie m. Chlebczyn. Główny trzon szlaku komunikacyjnego Via Carpatia jako całości na terenie Polski stanowi droga ekspresowa S19. Należy jednak podkreślić, że przebieg szlaku Via Carpatia nie pokrywa się i nigdy nie pokrywał się w całości z drogą ekspresową S19. Od początku prac nad ustanowieniem przedmiotowego korytarza zakładano, że swój początek na północy będzie on miał w rejonie przejścia granicznego w Budzisku (granica z Litwą). Zgodnie z założeniami, które były
wielokrotnie potwierdzane przez wszystkie kraje uczestniczące, w tym Litwę, za początek korytarza uznaje się Kłajpedę. Główny korytarz Via Carpatia w swym założeniu nie przechodzi przez Wilno. Zgodnie z pierwotnymi założeniami w relacji Białystok – Suwałki – granica państwa Via Carpatia miała przebiegać w korytarzu obecnej drogi krajowej nr 8. Co istotne, relacja Białystok – Augustów – Suwałki w pierwotnym przebiegu pokrywała się z I Pan-Europejskim Korytarzem Transportowym (tzw. trasą Via Baltica). Jednakże strona polska została zobowiązana do opracowania strategii rozwoju przedmiotowego korytarza, w tym analizy innych wariantów jego przebiegu. Wyniki raportu wskazały jako najkorzystniejszy wariant przebiegający po śladzie: Budzisko - Suwałki - Raczki - Ełk - Szczuczyn - Stawiski - Łomża - Ostrów Mazowiecka - Wyszków - Radzymin - Warszawa, czyli w śladzie obecnej
drogi ekspresowej S61 i częściowo S8."

Dzięki, bardzo interesująca odpowiedź.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @OjciecDyrektor 9 czerwca 2022 10:38
9 czerwca 2022 10:42

To są twarde fakty Proszę Pana - Pan nie ma żadnych argumentow merytorycznych na to co piszę więcpisz epan o rzekomych "nastrojach"

zaloguj się by móc komentować

manama1 @tomciob 9 czerwca 2022 10:38
9 czerwca 2022 10:50

Sama zmiana VC  na odcinku na Polnoc od Białegostoku  czy przez Augustów, (bardziej racjonalna, bo tam juz  wykupiono ziemię i opracowano plany - zanim nie zerwano umów  w pierwszhc dniach władzy PO) czy przez Ełk (mniej racjonalna ze zględu na mozliwe prtoesty ekologów i znacznie wieksze koszty- ekolodzy nie mogliby protestowac w wypadku pojscia drogą na Augustów, bo po tołwanie wybudowano tzw. obwodnice Augustowa zeby tych rzekomych protestów uniknać, na wysokości zaś sztabina przejści eprzez park jest bardzo niewielkie) w sensie głownej koncepcji trasy (polnoc- poludnie) prawie nic nie zmienia, zatem to spraw techniczna.

Probleme jest proba wyłaczenia trzecigo osiowego miasta na trasie VC w Polsc: Rzeszów- Lublin- Białystok z trasy, przy wykorzystaniu pretekstu biebrzanskiego,ktory się pojawia gdy  będzie fosrowany przejzd przez Ełk. I to to tu chodzi.

Drogi łaczą miasta, nie prowadzą donikąd. Poza tym VC miało rozwijać Polskę wschodnia, -proba wydarcia jes z Podlasi akompletnie przecyz tej idei.

Zastanawiam się czy ci wszytscy doradcy i komentatorzy tak chętni do tego eby zaorac Podlasie  byliby też za degradacją swoich miejscowości?

zaloguj się by móc komentować


zkr @OjciecDyrektor 9 czerwca 2022 07:50
9 czerwca 2022 10:56

> Przeładunek towarów/kontenerow  na statki, to najbardziej czasochłonne przedsiewziecie w portach (załadunek i wyładunek).

Byl Pan kiedys w terminalu kontenerowym?

zaloguj się by móc komentować

zkr @OjciecDyrektor 9 czerwca 2022 07:16
9 czerwca 2022 10:58

> Niech Pan pojedzie do Holandii i tam sie ich spyta jak to sie robi, to Panu powiedzą.

tzw. feedery to jakies 30-40% transportu w Holandii
Niech Pan pojedzie do Holandii i tam sie ich spyta jak to sie robi, to Panu powiedzą.

> pogłebienia go do np.15-20m? 

Tor wodny do Elblaga na 15m?
sci-fi

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @manama1 9 czerwca 2022 10:42
9 czerwca 2022 10:58

Jakich rzekomych? WBialym jest bryndza? Wciskaj Pan takie kity tym  o nie mieszkali tam. Bez via Bialy sie bogaci. Ludzie imprezuja, wyjeżdżajs na wczasy,jeżdża drogimi samochodami (i jeżdżą ostro...jak toja calym Poodlasiu i Mazurach), kupuja mieszkania, remontuja domy...czy widzi Panże Biały to ładne miasto? Fakt...urzad miejski brzydki. Ale Lipowa,park przy pAłacu Branickich i inne rejony  ładne. A skansen jest aale w Jurowcach.

Czego Pan chcesz? "eski' koło swojego domu? 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @manama1
9 czerwca 2022 11:04

Proszę Pana -trochę kultury prosze zachować s woich wypowiedziach. Nie ma Pan żadnych merytorycznych argumentów  (bo ich po prostu niema) za wydarciem VC z Podlasia i Białegosotku.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 9 czerwca 2022 10:58
9 czerwca 2022 11:04

20 lat temu też ludzie nie wierzyli, że bedzie teraz taki dobrobyt.....i powiem Panu że za kolejne 20 lat bedziemy miec takie dochody jak Niemcy.....to też sf.....no ale ja od 12 lat nie wierze w żadne katastrof8czne prognrozy a'la Konfa

zaloguj się by móc komentować

manama1 @zkr 9 czerwca 2022 10:53
9 czerwca 2022 11:05

Mogą być odgałezienia, ale głowny szlak jest i będzie olnoc- południe (Litwa- Grecja)

zaloguj się by móc komentować

zkr @OjciecDyrektor 9 czerwca 2022 11:04
9 czerwca 2022 11:11

Prosze Pana - Elblag nie ma byc portem morskim takim jak Gdansk, Gdynia czy Szczecin/Swinoujście

Trudno to zrozumiec?

" - Jedna ciężarówka zabiera około dwudziestu kilku ton towarów. Jedna barka, która będzie mogła wpływać do Elbląga, zabiera ok. 2-3 tysięcy ton. Zyski ekonomiczne i ekologiczne na pewno spowodują, że inwestorzy będą szukali swojego miejsca w Elblągu i będą chcieli to wykorzystać – mówi Adam Kłos, dyrektor handlowy Zarządu Portu Morskiego Gdańsk

Rafał Gruchalski: - Jaka Pana zdaniem będzie rola Elbląga z perspektywy portu Gdańsk, gdy droga wodna z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany będzie już oddana do użytku?

Adam Kłos, dyrektor handlowy Zarządu Portu Morskiego Gdańsk:

"Elbląg to będzie optymalny port wspomagający, który będzie mógł przyjąć statki o zanurzeniu do 4 metrów. W porcie w Gdańsku obsługujemy takich statków rocznie około 500-600 o łącznym wolumenie około 2,5 mln ton przeładunku. Można sobie wyobrazić, że w momencie gdy tor wodny będzie pogłębiony, to Elbląg może przejąć przeładunki mniej więcej do 3 mln ton rocznie, to będzie całkiem solidny – jeśli chodzi o tę handlową stronę – wolumen. Oczywiście przekop Mierzei to również olbrzymi faktor wzrostu lokalnej turystyki. Już są podmioty zainteresowane żeglugą po Zalewie i wychodzeniem na Zatokę.

Port w Gdańsku będzie wspomagał port w Elblągu, do którego będą mogły wchodzić jednostki do 3 tysięcy DWT, czyli wszystkie produkty masowe jak zboże, kruszywo czy węgiel będą mogły do Elbląga trafiać. Jest świetna infrastruktura drogowa, kolejowa..."

https://www.portel.pl/gospodarka/port-gdansk-bedzie-wspomagal-port-w-elblagu/128561

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @zkr 9 czerwca 2022 11:11
9 czerwca 2022 11:22

A Pan nie może zrozumieć, że to taka deklaracja-ściema? Nie widzi Pan tej potężnej grubej rury transportowej zbliżajacej siew strone Elbląga? Nie pomysli Pan, że cos tu nie gra?  Że nie robi sie tego dla zwykłego feed'ru?

Pan poprzestaje na deklaracjach, a ja patrze na konkrety. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 9 czerwca 2022 11:11
9 czerwca 2022 11:27

I nie rozumie Pan , że przeładunki to wąskie gardło kaźdego portu? I że trzeba zawsze ograniczac konieczność  przeladunku? Po co feeder w pobliźu dwoch dużych portów? Lepiej od razu załadowac lub wyładowac towar w Gdansku lub Gdyni....nie zastanawia to Pana?

zaloguj się by móc komentować

zkr @OjciecDyrektor 9 czerwca 2022 11:27
9 czerwca 2022 11:39

> Po co feeder w pobliźu dwoch dużych portów? 

Po co w Holandii (troche wieksza od wojewodztwa mazowieckiego) tyle portow obok siebie?

https://www.shiphub.co/shipping-to-and-from-the-netherlands/

zaloguj się by móc komentować

manama1 @zkr 9 czerwca 2022 11:19
9 czerwca 2022 12:05

Proszę przeczytać moj tekst z 10,50

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @OjciecDyrektor 9 czerwca 2022 10:22
9 czerwca 2022 13:07

Tak wygląda, że to Rzeszów będzie tym ponadregionalnym centrum, nie Lublin. Chociaż Lublin jest większy niż Białystok i ma więcej uniwersytetów ;) 

Chodziło mi o to, że tylko turystyka może tam być naprawdę dużą gałęzią w skali innych porównywalnych wielkością miast. Wielka produkcja nie (bo ekologia i wiele innych powodów). Kształcenie też nie, bo niedaleko jest Warszawa i dużo większy pod tym względem Lublin, a Olsztyn z kolei będzie miał więcej pieniędzy. Oczywiście wiele innych gałęzi może się rozwijać. Ale potencjału na ośrodek o większym znaczeniu niż regionalne nie ma i nie będzie. Białostoczanie mogą się pocieszać, że Częstochowa i tak ma gorzej. 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @Grzeralts 9 czerwca 2022 13:07
9 czerwca 2022 14:26

Bardzo wiele zależy od umiejętności zarządania miastem przez samorząd,a teraz jest  z tym w Białymstoku (przynaję) fatalnie. NIEMNIEJ JEDNAK potencjał jest oczywiście ogromny  -były duże zakłady tzn. i mogą być w przysłości. Kształcenie jak najbardziej- najlepszym przykładem jest -z dużą renomą międzynarodową - Uniwersyet  Medyczny. Kto będzie mial więcej pieniędzy? - jestem przekonany że Biaystok (Białystok -300 tys. mieszkancow, Olsztyn - 170- prawie dwa razy mniejszy).

To są zresztą tylko wątki poboczne to tematu- a jest nim proba dewastacji Polski połocno-wschodniej poprzez ograbienie Podlasia z sieci transportowej.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @manama1 9 czerwca 2022 14:26
9 czerwca 2022 15:16

Ale to ograbienie z czegoś wynika. Białystok ma niefortunne położenie w obecnej sytuacji geopolitycznej. Dlatego podałem analogię z Częstochową - miasto ma pecha, zmiany poszły w taką stronę, w jaką poszły i z atutów została tylko Jasna Góra. Białystok najpewniej będzie się z czasem wyludniał tak, jak to się już dzieje z Lublinem. Oczywiście władze samorządowe mogą wpływać na te procesy i modulować wpływy zewnętrzne. Zobaczymy, jak to wyjdzie z czasem. Niemniej budowa trasy S19, która przecież powstaje, wbrew tu dyskutowanym opiniom nie załatwi wszystkich problemów Białostocczyzny.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @Grzeralts 9 czerwca 2022 15:16
9 czerwca 2022 15:25

To Panska dowolna interpretacja- tak jak pisał Pan  ze rzekomo Olszyn (170 tys) to stolica Polski pln-wsch  (wow)- podczas gdy Białystok ma 300 tys mieszkancow. 

"niefortunne" położenia to mają: Suwałki, Ełk, Olsztyn i kilka innych miejscowości np. Lublin, Rzeszów, Przemysl, Szczecin.  etc etc etc.

B-stok bedzie się wyludniał?- to kolejne dowolne stwierdznie, w pelni nieuprawnione -, utrzymue się mniej wiecej ten sam stan ok 300 tys. To już prędzej Olsztyn sie wyludni ze 170 do  -powiedzy 140 tys.

Bez wątpienia degradacja PODLASIA PRZEZ ODEBRANIE VC (tworzenie tzw. Polonia Deserta) byłaby oczywsitym naruszeniem polskiego i narodowgo interesu- do czego w zadnym wypadku nikt nie ma prawa dopuścić, a juz najmniej rząd.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @manama1 9 czerwca 2022 12:05
9 czerwca 2022 15:46

Odpowiem Panu" bo tak feerd'y zastepuja - czy raczej wspomagaja - możliwości e. W Holandii brak na lądzie miejsca, by móc zrob8c kolejne tory, kolejne bocznice kolejowe, szerokie drogi. Natom8ast maja gesta siec 2odna połączona z Renem, dzieki czemu te małe statki docieraja w głab Europy zachodniej  bez konieczności  czasochłonnego przeładowywan8a towarow na tory lub na tiry.  Po to w Holandii jest taka ilość feerdów. U nas nie ma tak dobrze rozwiniętej  czyli skomunikowanej sieci wodnej  - Włocławek  z jego tama kładzie temat na łopatki. Gdyby ceerdy b7dowac wzdłuż Odry - to ok...rozumiem , ale w Elblagu?

N8ech wiec Pan nie porównuje  dwoch tak skrajnie  różnych geograficzn8e obszarów. 

 

zaloguj się by móc komentować


zkr @OjciecDyrektor 9 czerwca 2022 15:46
9 czerwca 2022 16:29

Feedery sie na Baltyku sprawdzaja, bardzo duzo tego plywa. Zegluga bliskiego zasięgu (short-sea shipping) ma coraz wiekszy udzial w transporcie w Europie.
Jesli chodzi o Elblag to w 2014 roku byl na 4 miejscu w Polsce jesli chodzi o ilosc przeladunkow, ca. 360 tys. ton. Teraz gdy nie trzeba bedzie sie Moskala pytac o pozwolenie i gdy beda mogly do Elblaga wchodzic jednostki innych panstw to port w Elblagu sie rozwinie. Na razie ma moce na milion ton rocznie ale mowi sie bedzie mozna nawet dojsc do 3,5 miliona.

Maritime transport statistics - short sea shipping of goods

zaloguj się by móc komentować

klon @manama1 9 czerwca 2022 15:25
9 czerwca 2022 18:12

Pozwolę sobie wtrącić słów kilka w temacie Olsztyna. 

W mieście tym Citi Bank /Ten Citi :) / utworzył "oddział" zatrudniający ponad 1000 pracowników.  Jako były pracownik banku wiem co znaczy taka ilość kadr. A przecież Biały miał szansę "dać" większą liczbę ludzi.

BTW 

Ciekawe argumenty padają w komentarzach :D

 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @klon 9 czerwca 2022 18:12
9 czerwca 2022 18:18

Rożne firmy maja różne polityki. Stan faktyczny jest taki jaki jest (170 tys ludzi)  tego sie ne przeskoczy (300 tys. Białystok)

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @manama1 9 czerwca 2022 15:25
9 czerwca 2022 18:29

Mam wrażenie, że rozmawiamy o jakichś projekcjach, nie rzeczywistości. Polonia deserta to była ściana wschodnia w latach 90'. Nie było tam żadnej sieci komunikacyjnej, a pociąg z Lublina do Ełku jechał kilkanaście godzin. 

zaloguj się by móc komentować

Barb @manama1 9 czerwca 2022 14:26
9 czerwca 2022 18:52

Jak tak dalej pojdzie z locdownami w Chinach, to moze ktos madry we wladzach Bialegostoku, wpadnie na pomysl by przejac z powrotem troche przemyslu wlokienniczego. 

Poza tym bycie skansenem Polski ( mam na mysli Podlasie) z czasem moze sie stac calkiem dobre dla lokalnych cen ziemi i nieruchomosci. Po pandemiach na calym swiecie jest odwrot od wielkich aglomeracji, kazdy kto moze rusza w prowincje a im ona ladniejsza tym bardziej pozadana.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 9 czerwca 2022 16:29
9 czerwca 2022 22:40

No dobrze. A jesli ten "feedr" w Elblagu bedzie miał takie przeładunki jak Gdańsk, to co wtedy? Nadal bedziemy mówic o Elblągu  jako porcie  "pomocniczym"? Tak jak te redukcje jezuickie w Paragwaju - "to tylko takie wioski indiańskie ".

Kładę więc nacisk na rzeczywistą skale, a nie  na to, jak to nazwiemy, bo nazwac miżna jak kto  chce,  a gruba rura  transportowa w kierunku Elbląga się zbliża i jak na zwykły  feedr jest ona zwyczajnie  za gruba. 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @Grzeralts 9 czerwca 2022 18:29
10 czerwca 2022 11:38

Proszę przeczytać o czy m jest t antota- mianowicie o próbie wyłączenia Podlasia z sieci połnoc- południe tj. Via Carpathia. Jak to nie jest częścią projektu "Polonia deserta" co co nim jest?

zaloguj się by móc komentować

manama1 @Barb 9 czerwca 2022 18:52
10 czerwca 2022 11:40

"Poza tym bycie skansenem Polski ( mam na mysli Podlasie) z czasem moze sie stac calkiem dobre dla lokalnych cen ziemi i nieruchomosci"

- no to prosze niech Pan zgłosi hasło skansenizacji dla własnego regionu, zapraszam.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @manama1 10 czerwca 2022 11:38
10 czerwca 2022 13:50

Ale to po pierwsze niespecjalnie jest prawda, po drugie to już dawno nie jest taka Polonia deserta Jaką Podlasie było 30 lat temu. I znaczna część tej poprawy dokonała się w ostatnich latach.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @manama1
10 czerwca 2022 14:03

Tak, poprawą nazywa Pan zablokowanie budowy lotniska? A moze poparwą jest wydarcie Via Baltica poza Podlasie (PIĘC RAZY DROŻA W BUDOWIE TRASA)?  A może poprawą jest cofnięcie stanu dworca kolejowego do roku 1861? A moze poprawą jest  degradacja znaczenia hubu transportowego (Białysk) w zakresie kolei? PODODBNIE JAK TERAZ POPARWĄ JEST PROBA WYDARCIA Via Carpathia poza Podlasie, prawda?

O czym Pan pisze? 

zaloguj się by móc komentować

zkr @manama1
10 czerwca 2022 15:31

Cos z tym omijaniem Bialego jest inaczej:

zrodlo: https://www.gov.pl/web/gddkia/via-carpatia---stan-realizacji

zaloguj się by móc komentować



zkr @manama1
10 czerwca 2022 15:53

Czyli zostaje temat czy VC z Knyszyna ma isc na Raczki czy moze na Elk Poludnie. Nie widze tu wydzierania VC Podlasiu.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @zkr 10 czerwca 2022 15:53
10 czerwca 2022 17:11

To proszę spojrzeć na mapę nr 3 w tekście głownym

Do tego był tam zamieszcozny link

https://forsal.pl/transport/drogi/artykuly/8432550,via-carpatia-mazury-biebrzanski-park-narodowy.html

Do tego link z konca tekstu głównego

https://tech.wp.pl/szykuje-sie-druga-rospuda-droga-s16-ma-przebiegac-przez-biebrzanski-park-narodowy-6575117790399392a 

 

Do tego liczne linki jakie podałem we wpisie z 5 czerwca, 14, 09.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować