-

manama1

Moskiewskie plany budowy drogowej sieci transportowej w Cesarstwie z lat 30-tych XIX wieku

Po zatwierdzeniu  przez cara Mikołaja I  na przełomie roku 1833 i 1834 ustawy „o urządzeniu i utrzymywaniu dróg” , w początkach lutego  1834 roku I Departament Rządzącego Senatu wydał ukaz wprowadzjący tę ustawę do obiegu prawnego. Był to w praktyce plan budowy sieci transportowej w Cesarstwie Rosyjskim. Zamieszczono tam nie tylko główne założenia utrzymania dróg państwowych ale i przedstawiono jej planowaną (w założeniu - wyjątkowo już w budowie ) sieć tzw. głównych  traktów oraz - mneijszego znaczenia  gościńców -tzw. wielkich dróg.

I. Składały się na tę sieć nastepujące drogi główne (główne trakty):

a) droga główna z Petersburga do Moskwy, 

b) droga główna z Moskwy do Niższego-Nowgorodu,

c) droga główna z Moskwy przez Gżack do Smoleńska

d) droga główna z Petersburga do Rygi

e) droga główna z Petersburga na Dynaburg do Kowna

 f) droga główna z Moskwy przez Smoleńsk i Mohylew nad Dnieprem do Brześcia Litewskiego

 

II. Za tzw. wielkie drogi uznano następne planowane budowy:

a) gościniec z Petersburga na Kijów do Odessy

b) gościniec z Rygi na Szawle do Taurogów

c) gościniec z Taurogów  na Wilno i Grodno do Białegostoku

d) gościniec z Kijowa na Żytomierz i Dubno do Radziwiłłowa

e) gościniec z Kijowa na Czernihów, Kursk, Orzeł i Tułę do Moskwy

f) gościniec  z Moskwy do Jarosławia

g) gościniec z Moskwy na Tułę, Orzeł, Niżyn, Kijów, Żytomierz i Dubno do Radziwiłowa;

h) gościniec z Orła na Kursk, Charków, Połtawę, i Krzemieńczuk do Odessy, ewentualnie do rozbudowy w kierunku na  Don i Kaukaz

i) gościniec z Moskwy do Riazania

j) gościniec z Moskwy do Kaługi

k) gościniec z Rygi na Połock, Witebsk, Smoleńsk i Gżack do Moskwy, (lub przez  Siebież, Wielkie Łuki, Riełyj i Gżack do Moskwy).

Jak widać, w planach moskiewskich z lat trzydziestych XIX wieku była budowa a) głownego traktu i wielkiej drogi do Rygi oraz  "wielkiej drogi" prowadzącej do Odessy.

Przewidziano też oczywiście mozliwą modyfikację tras poszczegolnych szlaków, przy czym szczególnie wskazano na mozliwość budowy drogi z Mohylewa Białoruskiego na Żytomierz, Berdyczów i Tulczyn do Odessy.  Proponowano też rozważenie mozliwości budowy drogi z  Bałty przez Dubossary do Skulan aż  do granicy carskiej z Mołdawią. To  z kolei sugerowało mozliwe zwiększenie skali budowy drog na odcinku nadczarnomorskim.

 



tagi: drogi  sieć drogowa  imperium carskie 

manama1
3 lutego 2022 19:25
2     745    5 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

gabriel-maciejewski @manama1
4 lutego 2022 07:28

Ta na Smoleńsk chyba się nawet udała, bo jest piosenka o lasach przy smoleńskiej drodze...

zaloguj się by móc komentować

manama1 @gabriel-maciejewski 4 lutego 2022 07:28
4 lutego 2022 11:16

Kleinmichel, minister w międzyczasie Dróg Komunikacji i Budynków Publicznych -był w miarę sprawny, to i sporo tych głównych i wielkich dróg pobudował (mimo fatalnie opracowanego - duzo  słabiej niż wKP np. - systemu szarwarków). Nie wszystkie drogi też udało się  zrobić- przykładem szlak z Taurogów przez Kowno i Wilno do Białegostoku: sic.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować