Moskiewskie plany budowy drogowej sieci transportowej w Cesarstwie z lat 30-tych XIX wieku
Po zatwierdzeniu przez cara Mikołaja I na przełomie roku 1833 i 1834 ustawy „o urządzeniu i utrzymywaniu dróg” , w początkach lutego 1834 roku I Departament Rządzącego Senatu wydał ukaz wprowadzjący tę ustawę do obiegu prawnego. Był to w praktyce plan budowy sieci transportowej w Cesarstwie Rosyjskim. Zamieszczono tam nie tylko główne założenia utrzymania dróg państwowych ale i przedstawiono jej planowaną (w założeniu - wyjątkowo już w budowie ) sieć tzw. głównych traktów oraz - mneijszego znaczenia gościńców -tzw. wielkich dróg.
I. Składały się na tę sieć nastepujące drogi główne (główne trakty):
a) droga główna z Petersburga do Moskwy,
b) droga główna z Moskwy do Niższego-Nowgorodu,
c) droga główna z Moskwy przez Gżack do Smoleńska
d) droga główna z Petersburga do Rygi
e) droga główna z Petersburga na Dynaburg do Kowna
f) droga główna z Moskwy przez Smoleńsk i Mohylew nad Dnieprem do Brześcia Litewskiego
II. Za tzw. wielkie drogi uznano następne planowane budowy:
a) gościniec z Petersburga na Kijów do Odessy
b) gościniec z Rygi na Szawle do Taurogów
c) gościniec z Taurogów na Wilno i Grodno do Białegostoku
d) gościniec z Kijowa na Żytomierz i Dubno do Radziwiłłowa
e) gościniec z Kijowa na Czernihów, Kursk, Orzeł i Tułę do Moskwy
f) gościniec z Moskwy do Jarosławia
g) gościniec z Moskwy na Tułę, Orzeł, Niżyn, Kijów, Żytomierz i Dubno do Radziwiłowa;
h) gościniec z Orła na Kursk, Charków, Połtawę, i Krzemieńczuk do Odessy, ewentualnie do rozbudowy w kierunku na Don i Kaukaz
i) gościniec z Moskwy do Riazania
j) gościniec z Moskwy do Kaługi
k) gościniec z Rygi na Połock, Witebsk, Smoleńsk i Gżack do Moskwy, (lub przez Siebież, Wielkie Łuki, Riełyj i Gżack do Moskwy).
Jak widać, w planach moskiewskich z lat trzydziestych XIX wieku była budowa a) głownego traktu i wielkiej drogi do Rygi oraz "wielkiej drogi" prowadzącej do Odessy.
Przewidziano też oczywiście mozliwą modyfikację tras poszczegolnych szlaków, przy czym szczególnie wskazano na mozliwość budowy drogi z Mohylewa Białoruskiego na Żytomierz, Berdyczów i Tulczyn do Odessy. Proponowano też rozważenie mozliwości budowy drogi z Bałty przez Dubossary do Skulan aż do granicy carskiej z Mołdawią. To z kolei sugerowało mozliwe zwiększenie skali budowy drog na odcinku nadczarnomorskim.
tagi: drogi sieć drogowa imperium carskie
![]() |
manama1 |
3 lutego 2022 19:25 |
Komentarze:
![]() |
gabriel-maciejewski @manama1 |
4 lutego 2022 07:28 |
Ta na Smoleńsk chyba się nawet udała, bo jest piosenka o lasach przy smoleńskiej drodze...
![]() |
manama1 @gabriel-maciejewski 4 lutego 2022 07:28 |
4 lutego 2022 11:16 |
Kleinmichel, minister w międzyczasie Dróg Komunikacji i Budynków Publicznych -był w miarę sprawny, to i sporo tych głównych i wielkich dróg pobudował (mimo fatalnie opracowanego - duzo słabiej niż wKP np. - systemu szarwarków). Nie wszystkie drogi też udało się zrobić- przykładem szlak z Taurogów przez Kowno i Wilno do Białegostoku: sic.