-

manama1

Podlasie - prawdziwa "pętla komunikacyjna" - stan na początek kwietnia 2023.

Zacieśnia się jeszcze bardziej pętla wykluczenia komunikacyjnego Podlasia. Niedawno miały miejsce dalsze działania, których  pogłębionym skutkiem  może być  uczynienie z  Podlasia pełnego skansenu (np. z (przed)ostatnich rzeczy: cofnięcie decyzjy środowiskowej  Via Carpathia na południe od Białegostoku). 

Pojawiły się też i teksty o potrzebie rezygnacji z kolejnych budów drogowych prowadzących do i z Białegostoku (np na Kuźnicę). No i proszę,  wkrótce się miało okazać, iż "ostateczna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla drogi ekspresowej S19 Sokółka – Dobrzyniewo została zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie".

W międzyczasie gdy niespotykane problemy spotykają zatwierdzone już projekty drogowe, oddala sie też w mgle nieścisłych zapowiedzi -obiecny w końcu niedawno przez prezesa Kaczyńskiego (pamiętajmy, tego samego który w dniu 30 lipca 2007 roku ogłosił wtrzymanie budowy V Baltica po sladzie zatwierdzonym przezt Traktat akcesyjny, tj. przez Białystok- Suwałki) projekt stanowiącej kręgosłup komunikacyjny województwa podlaskiego budowy drogi ekspresowej właśnie: Białystok -Suwałki

(ps. zapowiadana już od lat droga ekspresowa Białystok - Ełk ma niezwykle nikłe szanse realizacji ze względu na Biebrzanski Park Narodowy i bardzo silną aktwyność ngo-sów).

https://ddb24.pl/artykul/sad-rozstrzygnie-o-decyzji/1418183

https://dwutygodniksuwalski.pl/co-z-droga-do-bialegostoku/

 

 

 

 



tagi: degradacja  podlasie  drogi  skansenizacja 

manama1
12 kwietnia 2023 17:30
29     1481    3 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

zenekkw @manama1
12 kwietnia 2023 23:04

Nie potrzeba więcej dróg do i z Białego, trzeba więcej do i z Łomży, Suwałk, Kolna, Grajewa .......

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @manama1
12 kwietnia 2023 23:07

Najdziwniejsze jest to, iz przy jawnym już i prakytycznie nie skrywanym  - oczywiście iezgodnym z polskim interesem narodowym  - procesie degradacxyjnym Podlasia, nadal pokawiają się głosy proces ten wpraktyce wspierajace.

zaloguj się by móc komentować

zenekkw @manama1
12 kwietnia 2023 23:11

Ale nie ze strony rządowej, niedawno był premier i paru ważnych z rządu ......

Mówili o finansach i rozwoju .....

zaloguj się by móc komentować

manama1 @manama1
12 kwietnia 2023 23:28

Gdzie są te budowane -wskazane przeze mnie drogi na Podlasiu?. Jak widac od lat, czym innym są obietnice czxy innym są realne dzoiałania.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @manama1
13 kwietnia 2023 00:01

Nie wiem, czy to ma jakieś powiązania z tym, co piszesz. Ale trochę chyba tak. Będąc jednak daleko od Polski, ciężko przyjmuję już takie wiadomości. Kto Polską rządzi do cholery i czy aby na pewno dla Polaków?

I tak mógłbym napisać też o GB. To, co się stało z drogami w tym kraju, to już nawet nie woła o pomstę do nieba. Jadąc przez centrum mojego miasta, musze jeździć zygzakiem, aby omijać dziury w jezdni. By dojechać do supermartkrtu, to już nawet poboczem się nie da jechać, nie żartuję, naprawdę.

Uważam, że tak jest specjalnie. Tak, jak w Polsce właśnie. Te dziury w jezdni w moim, nie aż tak bardzo małym mieście ale tak jest i w innych miastach, można by "załatwić" przez kilka nocy pracy drogowców. Nikt nic z tym nic nie robi. Czekam, jak długo jeszcze. Dam znać ☺

_________

zaloguj się by móc komentować

manama1 @cbrengland 13 kwietnia 2023 00:01
13 kwietnia 2023 08:53

Niezależnie od tego, czy przy władzy jest PiS, PO czy potem znowu PIS - stutek jest absolutnie (jakd dotąd) ten sam - praktyczna blokalda budowy drógna Podlasiu , do czego dochodzi wyprowadzenie V Baltica.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @manama1 13 kwietnia 2023 08:53
13 kwietnia 2023 09:32

Przypomnę, że działa już Przekop Wiślany.

I też pytanie z tych retorycznych, dla kogo był wybudowany? Czy tylko aby był? Jakoś trzeba z tego Elbląga dojechać gdzieś. Szkoda już nerwów na to wszystko. Chleba z tego nie będzie. A nie tylko z tego przecież.

Napisałem parę słów więcej. Ale już tylko tutaj :-)

https://cbrengland.wordpress.com/2023/04/13/imperium-brytyjskie-dla-ludu/

________

zaloguj się by móc komentować

manama1 @cbrengland 13 kwietnia 2023 09:32
13 kwietnia 2023 10:18

Jeszcze jeden dobry przykład. Jest takie powiedzenie: "po owocach ich poznacie". Gołym okiem widać co się dzieje  na połnocnym -wschodzie kraju i do czego to prowadzi, tymczasem  jednym z problemów  jest brak jakiejkolwiek reakcji na powyższe.

zaloguj się by móc komentować

Marecki @manama1
13 kwietnia 2023 10:48

Cytat z jednego linku:

"Na wydaną w styczniu bieżącego roku decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ - organ II instancji) wpłynęła jedna skarga. "

Konia z rzędem dla ego, kto poda nazwę organizacji, od której wpłynęła skarga. Śledzę z uwagą to co się dzieje w zakresie budowy dróg w Polsce. Rzadko kiedy decyzja środowiskowa jest zaskarżana, lub cofana po jej wydaniu. Pomijam fragment S17 w Warszawie (jej wschodnia obwodnica), ale tu jest też ciekawy przypadek dla S12/S74 (przepraszam za źródło):
https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,26926271,budowa-drog-s12-i-s74-w-lodzkiem-wraca-do-etapu-inwentaryzacji.html
https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,27933415,fatum-nad-s12-i-s74-wilki-znow-wstrzymaly-budowe-trzeba-ponowic.html
 

Te drogi w ogóle nie miały przygotowanych dokumentów do realizacji budowy. Podobnie jak S11. Są to również kluczowe drogi (jak S8/16/19 na podlasiu) i ich brak również powodował marginalizację ogromnych obszarów Polski (świętokrzyskie, łódzkie, mazowieckie, zachodniopomorskie).

A przy okazji znalazłem też ciekawą stronę - może to oni pomogli zaksarżyć ww inwestycje:
https://www.eko-projekt.com/aktualnosci-prawne/119-jak-zaskarzyc-decyzje-srodowiskowa-jak-zatrzymac-szkodliwa-inwestycje

zaloguj się by móc komentować

manama1 @Marecki 13 kwietnia 2023 10:48
13 kwietnia 2023 11:05

Bingo - widać "dobrą wolę" jak na dłoni. 

W tym konkretnym wypadku mamy poza tym ciąg: zamknięcie przejścia granicznego - szereg artykułow o bezsensie budowy drogi- decyzja regionalnego dyrektora gdoś  -odwołania - znowu artykuły -decyzja generalnego dyrektora gdoś (poszerzająca znacząco jeszcze wymogi ekologiczne)  - kolejne artykuły o bezsensie budowy - akceptacja skargi do WSA. 

zaloguj się by móc komentować

Marecki @manama1 13 kwietnia 2023 11:05
13 kwietnia 2023 11:14

Ja podejrzewam, że "dobrą wolę" widać przede wszystkim ze strony środowiska dzisiejszej opozycji. Te drogi które wymieniłem, w znacznej większości brakujących odcinków, nie miały do 2015 praktycznie nic przygotowane. Widać tu złe intencje. Ale tak, przypadek dróg na Podlasiu jest dużo gorszy, bo tu ktoś mocno i aktywnie działa by nic nie powstało, co by mogło się przysłużyć państwu Polskiemu.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Marecki 13 kwietnia 2023 11:14
13 kwietnia 2023 12:07

Przeciez...

...  doskonale  wiadomo,  ze  tym  ,,ktosiem,,  -  od  lat  -  jest  PSL  !!!

To  Luny  UWALILI  polskie,  piekne  PODLASIE...  polskie  drogi,  polskie  rolnictwo  i  cala  Polske  na  wschodniej  scianie...  i  dzisiaj  robia  to  dalej...  te  rozne  dete  ardanoskie,  kowalczyki  i  telusy,...

...  a  w  ,,Lopozycji,,  wystrugali  sobie  ,,swojego  i  nowego,,  kolodziejczyka,  a  takze  wystrugali  NOWE  ZEROWISKO  i  PASNIK  ,,agroLunje,,...

...  a  ta  ,,peNtla  komunikacyjna,,  to  zapewne  PODGATOWKA  pod  dalsze  ZEROWANIE...  po  wyboraH  !!!

zaloguj się by móc komentować

manama1 @Marecki 13 kwietnia 2023 11:14
13 kwietnia 2023 12:58

Niekoniecznie się zgzodzę. Przypomn etylko neismiało kto na poczatku 2016 zrobił całą szopkę zeby utryzmac bezprawny - niezgodni z traktatem akcesyjnym przebieg VB, etc etc etc. 

Jak słyszę np ze trzeba obecnie sprawdzac dogłębie i od podstaw uwarunkowania przyrodnicze dla osemki Białystok - Suwałki (sic) to osmielę się nieśmiało przypomnieć, iz takowe zostały dogłębie opracowane jeszcze przed 2007 (powtórze; to Kaczynski zablokowął budowe tej drogi,a jak jak Po przejeło władz ekilka miesiecy pożniej to natychmiast - w cigau trzech/czterech dni prozywano zawarte juz umowy budowlane).  etc etc etc

zaloguj się by móc komentować

orjan @manama1
13 kwietnia 2023 13:23

W Polsce jest pełno budów drogowych. O ile się nie mylę, awantury dotyczą raczej dróg o potencjale tranzytowym na tylko dwóch osiach: wzdłuż granicy z Rosją. Chodzi mi o drogę na wschód od Olsztyna przez Mrągowo, Orzysz, Ełk i stąd do Suwałk, albo na południe do Białegostoku a stamtąd, tą Via Carpathią, wzdłuż polskiej granicy z Białorusią i dalej. NB.: Należy teraz do tego dołączyć absurdalny opór przeciwko budowie portu w Elblągu.

Prawdopodobnie te dwa kierunki tranzytowe są najistotniejsze z punktu widzenia potrzeb obronności Polski i w ogóle potrzeb obrony tzw. flanki wschodniej. Te drogi spełniałyby bowiem funkcje tzw. dróg rokadowych podnosząc wydajność i szanse skutecznej obrony przed potencjalną agresją ze strony Rosji czy to z obwodu królewieckiego, czy to z terenu Białorusi. Od możliwości komunikacyjnych wzdłuż tych osi zależy nie tylko logistyka, ale wręcz organizacja obrony. Ta funkcja obronna powinna być oczywista od pierwszego rzutu okiem na mapę i moim zdaniem jest tam równie, o ile nie bardziej nawet istotna od towarowych i pasażerskich funkcji komunikacyjnych spornych tam dróg. Tego momentu obronnego, w takim jego nasileniu nie ma na żadnej innej osi komunikacyjnej w Polsce.

Prawdopodobnie właśnie w tym (tu interes Rosji) kryje się motyw i mobilizacja dla intensywnego oporu przeciwko drogom, akurat w tych dwóch osiach.

 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @orjan 13 kwietnia 2023 13:23
13 kwietnia 2023 15:03

Oczywiście to jest jeden z głownych motywów blokady (są też inne, i to wiele).

Tym bardziej daje do myślenia, iż w niedawno ujawnionej koncepcji  tzw. 1 dywizji piechoty legionów,wskazano na nastepujące lokalizacje jednostek:  Grajewo,  Kolno,  Łomża, Czerwony Bór, (pomiędzy Łomżą a Zambrowem), Siemiatycze.  (uwaga; dowództwo -  Ciechanów, a zatem już woj.mazowieckie,okolice Warszawy). O ile się orientuję, w najwiekszym polskim miescie od Gdanska po Lublin, tj. w Białymstoku przewidują jedynie batalion.  

W moej ocenieTaki połkolisty układ pozostawia sieć transportową połnoc-południe wojeówdztwa podlaskiego  i same własciwe Podlasie praktycznie niebronione. 

Ruszyło formowanie nowej dywizji Wojska Polskiego - 1. Dywizji Piechoty Legionów - WOJSKO-POLSKIE.PL

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @manama1 13 kwietnia 2023 10:18
13 kwietnia 2023 23:45

Ja nie mam zwyczaju wchodzić do tej samej rzeki.

Od 2010 byłem zaangażowany, na własne życzenie, w to co działo się w Polsce, chociaż już od kilku lat byłem na emigracji. Mija 13 lat i jesteśmy w tym samym miejscu. Ba, w o wiele gorszym. Ile można? Dzisiaj zupełnie już "nie widzę" Tuska, czy innych mu podobnych z każdej strony sceny politycznej. To nie ma już sensu. Żadnego.

Czy szkoda tych lat? Nie. Przynajmniej dokładnie wiem, gdzie żyję ☺

________

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @manama1
14 kwietnia 2023 00:13

Myślę że pan i Orjan macie rację to jest główny powód" dotyczą raczej dróg o potencjale tranzytowym na tylko dwóch osiach: wzdłuż granicy z Rosją " (cytat z komentarza Ojrana).FR ma bardzo silnego czuja co może zagrażać ich tej "imperialistycznej" napaści zachodniego świata.

Mają przecież odpowiednich zwolenników w Polsce,gdzie ich rozmnożyli ,a w każdej dziedzinie nie skąpią grosza.Jakim cudem wpływają na decyzje ?,ano cud ten uprawiają we świecie całym, z sukcesem ,a mściwa rączka dosięgnie każdego,co za dużo gada...

Co do dróg - nawet i tak się zdarza,że ochrona rzadkich żabek jest powodem zastopowania budowy...bo włodarz danego regionu kocha żabki... (skrót myślowy). Plus za notkę...

zaloguj się by móc komentować

manama1 @cbrengland 13 kwietnia 2023 23:45
14 kwietnia 2023 07:48

To więcej niż 13 lat, w praktyce (odnosząc się do głownego tematu) jest zatrzymanie w czasie  w praktyce kreatywnych działń "transportowych" od 15 lat, i jest jednoczesnie jeszcze dużo gorzej niż było  gdyż wprowadozno szereg rozwązań faktycznie skansenizujących region. Bilans jest gorzej niz fatalny.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @BTWSelena 14 kwietnia 2023 00:13
14 kwietnia 2023 07:53

To bynajmniej nie tylko to-  jak pisałem we pisie z wczoraj (15,03) planowany układ rozmieszczenie jednostek tzw. pierwszej dywizji piechoty legionów (półkolisty w kierunku zachodnim od Grajewa przez Kolno Łomżę, Czerwony Bór, Siemiatycze) w żadnym wypadku nie zapewnia ochrony kluczowj arterii komunikacyjnej połnoc- południe. -sic.

Np w grze jest (poprzez stworzenie vacuum cywlizacyjnego) odcięcie od Polski st5ałego pasa zasiedlenia polskiej ludności na linii: Grodno-Wilno- Dyneburg, sądze.

 

zaloguj się by móc komentować


manama1 @zkr 14 kwietnia 2023 17:17
14 kwietnia 2023 17:42

Panie,   czemu ma służyć ta wrzutka (i to jeszcze wskazująca na  wypadek z Podkarpacia)? 

Proszę z łaski swojej, jesli Pan ma potrzebę komentarza, odnieśc się raczej do tematu noty, tj.  do fatalnego  wręcz zagrożenia  (wykluczenie cywilizacyjne/transportowe, brak stosownej obrony) dla jednego z regionów naszej Ojczyzny.

zaloguj się by móc komentować

zkr @manama1 14 kwietnia 2023 17:42
14 kwietnia 2023 18:48

no wlasnie o to mi chodzi - strona PAP wpisuje sie w te narracje czyli " wykluczenie cywilizacyjne "
dla mnie jest to to nie pojete, ze to nakrecaja

zaloguj się by móc komentować

orjan @manama1 13 kwietnia 2023 15:03
14 kwietnia 2023 19:52

Nie bardzo rozumiem dlaczego nacisk kładziesz na obronę sieci transportowej. Ona nie ma być celem obrony, ale środkiem (narzędziem) organizacji i wykonania obrony przeciwko przypuszczalnemu napastnikowi. Drogi szybkiego ruchu wzdłuż granic mają (tak mi się laikowi wydaje) takie znaczenie obronne, że rozpoznając ewentualną koncentrację napastnika na określonym kierunku (np. na Białystok), możemy na rozpoznanym kierunku szybko wzmocnić obronę, albo "zrobić mu kuku" atakując np. skrzydła napastnika obojętnie, który kierunek sobie wybierze. Do tego jest potrzebna zdolność wzmacniania własnych sił i logistyki drogami równoległymi do frontu (tzw. drogi rokadowe). Z tego też punktu widzenia siły własne powinny być pierwotnie rozlokowane w wielu miejscach, a nie w jednym. Decydujące są zdolności przyszłego ich kojarzenia do różnych zadań bojowych na różnych kierunkach, a do tego właśnie potrzebne są wysokoprzepustowe drogi manewru wzdłuż ewentualnego frontu.

Jak mi się zdaje, obecna organizacja dywizji piechoty zmotoryzowanej przewiduje 4 brygady a to są już tzw. związki taktyczne zdolne do samodzielnych zadań bojowych. Każda z tych brygad ma po 4 bataliony. Zatem wychodzi jakieś nawet i kilkanaście oddziałów o samodzielności organizacyjnej i gospodarczej w czasie pokoju. W czasie wojny batalion ma zaś pewną własną wartość bojową, jeśli zostanie wzmocniony (czołgi artyleria, itp.). Zauważ, że w pierwszej fazie wojny na Ukrainie ruskie działali właśnie grupami batalionowymi. Tyle, że okazali się organizacyjnie i taktycznie nieudolni do tego.

W każdym razie, dywizja jako związek taktyczny może być spokojnie rozlokowana nawet w kilkunastu miejscach podnosząc przez to obronność całego terenu. Przede wszystkim dywizja zyskuje wtedy elastyczność struktury przyszłej obrony pod tymczasowy brak pewności ewentualnego napastnika jak - jakby co - obrona będzie faktycznie zorganizowana. Ponadto takie rozlokowanie zmusza napastnika do wcześniejszego rozwinięcia swoich sił, co samo z siebie wyhamowuje jego natarcie. Zakładając takie rozumienie, planowana (więc póki co teoretyczna) dyslokacja 1. Dywizji Piechoty Legionów sama w sobie wygląda mi obiecująco z tym, że - jak zwykle - praktyka i tak swoje; zobaczymy.

Tak to rozumiem. W każdym razie, harcownicy i ich wyskoki przeciwko przedmiotowym tu inwestycjom drogowym powinny być przedmiotem rozpoznania polskiego wywiadu.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @zkr 14 kwietnia 2023 18:48
14 kwietnia 2023 21:02

Nie baddzo rozumiem, anie chcę w Pańskich "dywagacjach" dopatrywac się złej woli, obracającej opis FATALNEJ STYACJI W RODZAJ KROTOCHWILI

zaloguj się by móc komentować

manama1 @manama1
14 kwietnia 2023 21:07

Własnie chodzi o to że nie ma ani budowy sieci transportowej (o tym własnie jest ta nota - jest blokowana) ani nawet rozlokowania na Podlasiu wojska (zaproponowany układ w praktyce wyklucza powstanie jakichkolwiek powaznych jednostek na własciwym Podlasiu).

W sytuacji gdy wydarzenia z lutego/marca pokazały jaką metodą strona moskiewska (a zatem i białoruska) wojuje stosując metody eksterminacji pozostawienie trzystutysięczego miasta pod ochroną batalionu zakrawa na .....

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @manama1 14 kwietnia 2023 07:48
14 kwietnia 2023 23:54

Czyli? Polska już była? A komu zalezy na tym, aby była? Pytanie wcale nie z tych głupich uważam.

_______

zaloguj się by móc komentować

manama1 @cbrengland 14 kwietnia 2023 23:54
15 kwietnia 2023 06:46

Już kilka razy w dziejach tak się zdarzało, że "Polska już była"  a jednak istniejemy. Myślę że naród nadal ma jednak część tej dawnej siły w sobie. Prośmy Najwyższego o nieustającą opiekę.

zaloguj się by móc komentować

orjan @manama1 14 kwietnia 2023 21:07
15 kwietnia 2023 11:44

W krytyce ślimaczenia się budowy sieci dróg niewatpliwie zgadzamy się. To antypolski skandal. Natomiast pod zgodnym stanowiskiem, że im więcej ma się wojska to - w razie - czego lepiej, to jak się nie ma tyle co chciałoby się mieć, to się lubi tyle co się może mieć. Wydaje mi się, że widzisz potrzebę czegos w rodzaju załogi fortecznej dla Białegostoku w liczbie sporo większej, niż jeden batalion. Tu na marginesie pytanie, czy przy Białymstoku przypadkiem nie istnieje także brygada WOT z jednym (to byłby już drugi miejscowy) batalionem rozlokowanym w samym Białymstoku?

Teraz możliwe porównania: Otóż Białystok widziany zwłaszcza jako kierunek natarcia na Warszawę, kubek w kubek odpowiada Czernihowowi ostatni przez ruskich przetrenowanemu w kierunku natarcia na Kijów. Nawet polska S8 jest odpowiednikiem tamtejszej autostrady Czernhów - Kijów. Poza tym Białystok i Czernichów są porównywalne wielkością (po ok. 300 tys. mieszkańców) i gęstością wszelkiej infrastuktury dookoła. Czernihów obronił się i zarazem obronił Kijów a czym się obronił i jak, to warto poczytać: https://portalmilitarny.pl/artykuly/nowa-technika-wojskowa/obrona-czernihowa/

Wygląda na to, że krytykowana przez Ciebie dyslokacja tworzonej 1 Dywizji Piechoty Legionów oddaje między innymi także doświadczenie obronne potwierdzone przez Ukraińców pod Czernihowem.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @orjan 15 kwietnia 2023 11:44
15 kwietnia 2023 12:23

Cieszę się że zgadza się Pan co do oceny zasadniczego i podstawowego tematu tej noty  - blokowania   i wyprowadzania (to bynajmniej nie jest bowiem "ślimaczenie") sieci dróg na Podlasiu i z Podlasia  - gdyż to jest kwestia życia lub smierci. 

Podobną kwestią jest jednakowoż rozlowanie wojska i tu zdecydiowanie nie do przyjęcia jest faktycznie pozostawienie bezbronnym całego Podlasia: na wschód od linii półkolistej: Grajewo, Kolno Łomża, czerwony Bór, Siemiatycze  (poza owym BATALIONEM) w Białystoku.  Powórze: w sytuacji udokumentowanego strasznego sposobu prowadzenia wojny na Ukrainie (np osławiony Bachmut) grozi to po prostu prawdziwą hekatombą ofiar z  ludnosci trzystutysięcznego miasta w razie ataku od strony Białorusi- odległośc 60 km - nie powie mi Pan bowiem że batalion wojska (plus ewentualnie wot) zatrzyma możliwą rzeź.

Przykład Ukrainy i konkretnie Czernichowa  zaś jest zupelnie nietrafiony - pominał Pan bowiem fakt, iż co najmniej od 2014 Ukraincy się intensywnie przygotowywali do odparcia spodziewanego najazdu msokiewskiewgo, i to szczególnie tam. Nie muszę też  Pana - jak tuszę przekonywać - że  informacje na ten temat nie były zbyt rozpropoagowywane.  Tak się też składa iż w 2019 byłem w nieodległym Charkowie.

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować