-

manama1

Podlasie: sagi o "znikających drogach" najnowsze odsłony.

Tuż po niezgdnym z Traktatem Akcesyjnym wyprowadzeniu Via Baltica z Podlasia   podniosły się też natychmiast głosy o potrzebie wyprowadzenia z Podlaskiego i kolejnego - jeszcze bradziej istotnego - szlaku komunikacyjnego: Via Carpathii, tak opiewanej trasy północ-południe: Litwa i dalej - Grecja i Turcja. (przy tym  -prorocze hasło "nie będzie [na Podlasiu] niczego"  - to także zablokowanie budowy lotniska regionalnego, nieustające opóżnienia z budową  Rail Baltica  - w tym: efektywne "cofniecie" dworca kolejwowego w Białymstoku do stanu z roku 1861 i jego "carska  w stylu rekonstrukcja", etc, etc, etc,etc).

 Tymczasem nie tak dawno  cofnięto decyzję środowiskową  dla odcinków S 19  - Via Carpathia na południe od Białegostoku. (zaskarżone sa również dosłownie prawie wszystkie decyzje środowiskowe dla pozostałych odcinków VC na Podlasiu).

 Teraz zaś, po zamknięciu  Bobrownik (kilka dni temu)   pojawiają się z kolei teksty o potrzebie rezygnacji z kolejnych budów drogowych prowadzących do i z Białegostoku (np na Kuźnicę). 

Por.

Zapowiedź drugiej Rospuadagate - czy rząd naprawę chce wybudowac drogę Via Carpathia? (szkolanawigatorow.pl)

S19 na Podlasiu bez decyzji środowiskowej. Jest wyrok NSA - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy

To będzie droga donikąd. Za setki milionów złotych (portalsamorzadowy.pl)

 

 

 

 



tagi: podlasie  drogi  via carpathia 

manama1
17 lutego 2023 19:39
71     2414    11 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Nova @manama1
17 lutego 2023 21:19

Ja mam tylko jedno pytanie, czy My jeszcze mamy rząd czy premier Morawiecki za pogonią za kase z KPO na wszytsko już machnął ręką? Cenne informacje ,dziękuję.

zaloguj się by móc komentować

zkr @manama1
17 lutego 2023 21:20

dramat

zaloguj się by móc komentować

chlor @Nova 17 lutego 2023 21:19
17 lutego 2023 21:26

W tej chwili autostrada do Białorusi nie jest zbyt aktualna. Lepiej z tym ostatnim odcinkiem poczekać.

 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @Nova 17 lutego 2023 21:19
17 lutego 2023 21:28

To tylko wybrane aspekty tego, co się "dzieje" 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @zkr 17 lutego 2023 21:20
17 lutego 2023 21:28

To chyba nazbyt delikatne określenie...  

zaloguj się by móc komentować

manama1 @chlor 17 lutego 2023 21:26
17 lutego 2023 21:31

Lepiej poczekac z lotniskiem , lepiej poczekac z VC, lepiej poczekac z Rail Baltica i w ogólne ze wszystkim lepiej poczekac- az wszytsko zarosnie  pełnym naturalnych przecież dla drzewostanu lasem

zaloguj się by móc komentować

manama1 @chlor 17 lutego 2023 21:26
17 lutego 2023 21:32

powinno być: "aż wszytsko zarośnie  pełnym naturalnych przecież dla drzewostanu korników lasem"

zaloguj się by móc komentować

zkr @manama1 17 lutego 2023 21:31
17 lutego 2023 21:50

> az wszytsko zarosnie  pełnym naturalnych przecież dla drzewostanu lasem

Troche OT jesli chodzi o notke
ale w temacie lasow i tego co we lbie maja ci co tak "martwia sie o srodowisko".
Czytalem sobie notke w wiki o skutkach podbojow mongolskich ("Destruction under the Mongol Empire").
Ostatni fragment to

Environmental Impact

Co trzeba miec w glowie aby wpasc na pomysl liczenia ile dwutlenku wegla zostalo zaabsorbowane z atmosfery dzieki temu, ze lasy odrosly na wczesniej zaludnionych terenach???
Przerazenie ogarnia mnie gdy sobie pomysle jakie dalsze wnioski z takich chorych analiz moga wyciagnac ci co "troszcza sie o planete".

zaloguj się by móc komentować

betacool @manama1
17 lutego 2023 21:58

Od czas do czasu wracam do tego tekstu próbując go odnieść do teraźniejszości i z niedowierzaniem stwierdzić jak bardzo dynamiczna jest sytuacja:

 

Teraz nieco przyśpieszę moją opowieść i wielkimi krokami będę zmierzał w stronę współczesności. Wiemy już, że w połowie XVII wieku powstały dwie odnogi tego samego szlaku, który był najszybszą drogą z Indii do Anglii.

Już pierwszy rozbiór Rzeczpospolitej sprawił, że na polskim odcinku szlaku pojawiło się aż trzech operatorów – Prusy nad Bałtykiem, środkowa część nadal w posiadaniu Polski, a na południowym - wschodzie (m.in. Lwów) zarządzała Austria.

O pełne panowanie nad wschodnią odnogą szlaku upomniała się w pewnym momencie Katarzyna Wielka i Potiomkin. Dziwnym trafem i oni musieli się zmierzyć z gwałtownym buntem chłopskim, choć kniaź oferował na zdobytych kosztem Turcji ziemiach najlepsze warunki osadnictwa i prowadzenia handlu i biznesu. W Anglii wyjście Rosji nad Morze Czarne wywołało wielki rezonans, bowiem premier Pitt rozważał wypowiedzenie wojny Rosji, a Polska miała w niej zostać sojusznikiem Londynu (odsyłam do dzieł Łojka "Geneza Konstytucji 3 Maja" lub artykułu w ukraińskim numerze Szkoły Nawigatorów). Ostatecznie wojna wybuchła, tyle że była to wojna polsko-rosyjska. Potiomkin umarł (1791 r.) w ukraińskim stepie na niestrawność spowodowaną spożyciem prosiaka z truflami, Katarzyna Wielka zeszła na apopleksję w pięć lat później, a Krym stał się rosyjsko-angielskim ogniskiem zapalnym na wiele długich lat.

Wydawało się, że stary szlak lądowy nieodwracalnie straci na znaczeniu, bowiem opanowanie przez Anglików Gibraltaru, a potem Suezu udrożniło szybką drogę wodną, co przy panowaniu Wyspiarzy na morzach dawało mocne gwarancje jej bezpieczeństwa.

Panowanie Rosji na wschodniej nitce szlaku lądowego chyba jednak nadal było solą w czyimś oku. Pierwsza Wojna Światowa poszatkowała dawną polską nitkę na wiele odcinków, a carskie imperium rozsypało się jak domek z kart. Taki wariant historii sprawił iż wydawało się, że o dawnych biznesowych „autostradach” świat definitywnie zapomniał.

I wtedy po latach zrodził się pomysł odtworzenia starej „polskiej” nitki. Nie mogła już być ona w pełni „polska”, co miało o dziwo tę wielką zaletę, że była jeszcze krótsza. Sięgnijmy do wikipedii:

„Inicjatywa utworzenia szlaku „Via Carpatia” powstała w 2006 r. Szczegóły związane z trasą zostały ustalone 27 października 2006 w Łańcucie, podczas zorganizowanej w tym celu międzynarodowej konferencji pt. „Jedna droga – cztery kraje”, z udziałem m.in. prezydenta RP, Ministrów Transportu, przedstawicieli wysokiego szczebla rządowego i samorządowego z niżej wymienionych krajów oraz Komisji Europejskiej. Zgromadzeni na niej wówczas ministrowie transportu: Litwy, Polski, Słowacji i Węgier, popisali tzw. „Deklarację Łańcucką w sprawie rozszerzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej poprzez utworzenie najkrótszego szlaku drogowego na osi Północ-Południe, łączącego Litwę, Polskę, Słowację i Węgry”.

Projekt ów powstał w ramach restytucji idei Międzymorza. W Polsce w owym czasie, jak dobrze pamiętamy, rządził konserwatywny satrapa, który nie znał się na gospodarce, bowiem nigdy nie posługiwał się kartą kredytową. Nie znał się także na drogach, bowiem nie posiadał prawa jazdy. Historia uczy, że w tak źle zarządzanym i miejącym wygórowane ambicje państwie musi wystąpić jakiś kryzys. I rzeczywiście na upadek rządu wywołany kozacką fantazją lokalnego chłopskiego przywódcy nie trzeba było długo czekać. Rząd zmienił się co prawda na taki, który był akceptowany przez cały postępowy świat, ale liberalną robotę torpedował Prezydent. Moglibyśmy rzec, że był on ulepiony z tej samej gliny, co świeżo wyautowany premier, a jego ogląd świata był bliźniaczo podobny do wizji ex premiera. Nic dziwnego, że prace nad drogowym projektem nadal trwały.

Jak widzimy początkowo południowa końcówka planowanego szlaku urywała się na Węgrzech. Autorzy planu mieli większe ambicje, ale (jak uczy nas historia) wielkie ambicje wymagają wielkiej ostrożności. Tej niestety zabrakło i jak doskonale wiemy w kwietniu 2010 nastąpiła katastrofa, w której zginęła większość autorów odtworzenia szlaku. Cudem ocalał ex premier

O dziwo wypadek ten nie wstrzymał domknięcia projektu. W październiku 2010 r. do inicjatywy „Via Carpatia” przystąpiły Bułgaria, Rumunia oraz Grecja, co nadało całej inicjatywie sznytu światowości. Taki przebieg trasy nie mógł pozostać zlekceważony. Ktoś także pojął, że ucinanie kolejnych głów takiej hydrze, całkowicie życia jej nie pozbawi…

Postępowy świat zauważył jednak, że liberalny rząd w Polsce ma tendencję do robienia wszystkiego inaczej niż skazane na wymarcie fundamentalistyczne dinozaury. W przypadku dróg objawiło się to w sposób szczególnie wyraźny, bowiem zielone światło zapaliło się dla dróg na osi zachód-wschód, a projekt „Via Carpatia” cicho dogorywał.

Poważni politycy dobrze znają historię i potrafią ją twórczo implementować. Już z samego tyko tego wpisu możemy podać kilka znamienitych przykładów. Nie możemy się zatem dziwić, że błyskawicznie powstawał kontrprojekt odtworzenia wschodniej nitki starego traktu. Trwały także ciche gabinetowe dyskusje nad wciągnięciem w te projekty Polski. W przypływie szczerości wyznał to były szef polskiego MSZ wspominając o rosyjskiej ofercie oddania Polakom Lwowa. Późniejszy rozmach działań jednego z uczestników tych kuluarowych negocjacji wprawił świat w osłupienie. Oto o Krym upomniał się rekonstruktor „Wielkiej Rosji”. Jego akcja była skuteczna, ale jak powiada mój ulubiony blogger, nie zakończyła się osiągnięciem celu strategicznego. Zabrakło zdobycia małego skrawka lądu, który łączyłby półwysep z Rosją. Ten fakt zmusił Putina do czasochłonnej i kapitałochłonnej budowy mostu na Krym. Ta zwłoka okazała się kluczowa.

Projekt „Via Carpatia” zupełnie nieoczekiwanie pozyskał potężne wsparcie. Moglibyśmy rzec, że polityka jednego z imperiów wyszła z ciemnego baraku i poczęła interesować się ważnymi szlakami, bowiem miał na nie dziarsko wkroczyć prezydent, znany wszystkim z tego, że jest trampem. Moja wyobraźnia podpowiada mi, że w przypadku zwycięstwa jego kontrkandydatki, projekt odtworzenia wschodniej nitki starego szlaku by zwyciężył. Stało się inaczej. Od tej pory projektowi „Via Carpatia” zapewniono należytą ochronę, którą media nazywają „wsparciem wschodniej flanki NATO”. Bezpieczeństwo to warunek wzrostu. Nie dziwmy się więc, że kolejne projekty posypały się jak z rękawa – wielki port lotniczy, przekop Mierzei Wiślanej…

O co w tym wszystkim chodzi? Dlaczego stary, porzucony szlak nagle ożył? Sięgnijmy do historii, a ona nam mówi, że najprawdopodobniej chodzi o Indie. Chiny stały się krajem, którym coraz trudniej sterować, a jedyną realną alternatywą mogą stać się dla nich… Indie.

 

Najkrótsza trasa między subkontynentem, a anglosaskim imperium od wieków pozostaje niezmienna i (o czym musimy nieustannie pamiętać) usiana jest „przydrożnymi” grobami.

http://betacool.szkolanawigatorow.pl/wszystkie-groby-prowadza-do-rzymu

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @manama1
18 lutego 2023 00:05

Trudno naprawdę czyta się takie informacje. Zwłaszcza będąc poza Polską. A to przecież nie pierwsze.

Dzisiaj dziwnie przyszły do mnie wspomnienia czasów Balcerowicza i przemian gospodarczych w Polsce z początku lat 90-tych ubiegłego wieku. Ja wtedy założyłem dość szybko własny biznes. Uwierzyłem w Polskę, po prostu, która się wtedy rodziła. Tak to odbierałem. Trwał mój entuzjazm tak mniej więcej rok z hakiem.

I wtedy już na dobre zacząłem się pakować, by wyjechać w końcu na stałe z Polski. "Pakowalem" się jakieś 15 lat ☺ Wyjechałem z Polski w 2005. Nie wrócę już.

________

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @manama1
18 lutego 2023 08:42

Owszem jest spore zamieszanie.To się jakoś nazywa...hmn..już raz doszliśmy do wniosku,że nazywa sie to depolonizacja . Proponuję dla oczekujących polityków co tu można spieprzyć :  wrócić do konia z dyszlem i dorożki,lub budować korytarze powietrzne wysoko od przyrody,a niżej dla ludzi... -- ścieżynki,w oczekiwaniu z której strony pomyślny wiatr zawieje.Z tym ,że moja propozycja jest taka ,aby polityków zaprząc jako konie...i jeszcze bacika używać,nie szczędząc wioooo!

W ostatnich stuleciach nasza Polska umierała już kilka razy,ale znów na nowo się rodziła.Nie tracę nadziei,że i teraz tak będzie.No! bacik! ---tertium non datur,bo biorę pod uwagę komentarz betacoola.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Nova 17 lutego 2023 21:19
18 lutego 2023 08:50

Pewnie tak, ale i tak nic nie dostanie. 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @zkr 17 lutego 2023 21:50
18 lutego 2023 09:47

Rzeczywiście -przykład wykładni ideologgi jest wielce znamienny.  Wracając zaś do naszych baranów - okazuje się obecnie, i to się dzieje na naszych oczach,  iż - nazwijmy to "skansenizację" full wypas wspólczesnie można  (na razie na wybranych obszarach)  wykonywać innymi metodami.  Proces  jest już  zawansowany.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @betacool 17 lutego 2023 21:58
18 lutego 2023 09:50

Raczej się wydaje, iż tzw. "cena za zgodę na ogólny rozwój kraju'  - być może została okupiona   zgodą na  pełną zapaść cywilizacyjną jednego z regionów.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @BTWSelena 18 lutego 2023 08:42
18 lutego 2023 09:56

Wręcz jestem pełen podziwu z jaką żelazną konsekwencją i przy użyciu jak wielu rożnorodnych środków  uwidaczniają się  2007 procesy, których skutkiem może być pełne wyłączenie z rozowju cywilizacyjnego tej nieszcześliwej części Kraju.   Skutkiem byłoby przede wszystkim odcięcie polskiego "mainlandu"  od  stałego polskiego  pasu zasiedlenia: (Białystok) - Grodno - Wilno-Dyneburg.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @cbrengland 18 lutego 2023 00:05
18 lutego 2023 09:57

No fakt, temat jest naprawdę ciężki - a analiza tego procesu bezwzględnie odziera ze złudzeń. 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @Matka-Scypiona 18 lutego 2023 08:50
18 lutego 2023 10:46

W rzeczy samej .I jak rzekł jeden  minister z podwójnym paszportem"pinidzy ni ma i nie bedzie"

zaloguj się by móc komentować

zenekkw @manama1
18 lutego 2023 11:00

Dziwi mnie, że śledzie muszą wszystko ciągnąć do siebie. I to niezależnie od tego, czy śledź jest z PiS czy z PO. 

Każda droga w PODLASKIM MUSI PRZECHODZIĆ PRZEZ Białystok, jakby innych miast tu nie było.

 

Zresztą niewiele już brakowało, żeby tak się stało, kiedy za Tuska ogłosili, że będą rozwijać wyłącznie metropolie. A w Podlaskim okazało się, że jedynie Białystok będzie metropolią, reszta może co najwyżej mleko produkować.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @zenekkw 18 lutego 2023 11:00
18 lutego 2023 11:06

Każdy region naszego Kraju , w tym Podlasie, ma prawo do rozowju. Zaprzeczanie temu  ma swoją nazwę.....

zaloguj się by móc komentować

zkr @manama1 18 lutego 2023 11:06
18 lutego 2023 11:19

Ja mam nadzieje, ze rozwoj armii

Nowa dywizja Wojska Polskiego. Wicepremier, szef MON Mariusz Błaszczak: Trzecia dywizja ma skutecznie „zamykać” dostęp do Polski

Mariusz Błaszczak przedstawił koncepcję nowej dywizji zmechanizowanej

wymusi rozwoj infrastruktury na Podlasiu. Jestesmy coraz wazniejszym krajem dla NATO ze wgledu na sytuacja za wschodnia granica i na pewno "sily wyzsze" sa tez zainteresowane aby wszystko sprawnie u nas funkcjonowalo.

zaloguj się by móc komentować

zkr @manama1 18 lutego 2023 11:06
18 lutego 2023 11:21

" A militarne planowanie przez NATO wojny obronnej na swej wschodniej flance oparte jest na dwóch krajach – Polsce i Rumunii, które ze względów strategicznych powinny zostać połączone szeroką i wygodną drogą, by można było, w zależności od potrzeby, spokojnie przerzucać wojska z północy na południe i vice versa. "

CPK, port i Via Carpatia wzmocnią NATO – stąd furia Moskwy

zaloguj się by móc komentować

manama1 @zkr 18 lutego 2023 11:19
18 lutego 2023 11:31

Wątpię, w rzeczywistości od linii Biebrzy na wschód chyba nie planują lokalizacji żadnej poważniejszej jewdnostki wojskowej (dalej ma tam chyba tylko być tzw. pułk rozpoznawczy).  Ergo: nie wydaje się aby powyższe wymusiło rozój infrastruktury.

 

por. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/2196866,1,kiedy-nadciagnie-5-dywizja-w-projekcie-mon-trudno-znalezc-kluczowe-odpowiedzi.read.

zaloguj się by móc komentować

pike @zenekkw 18 lutego 2023 11:00
18 lutego 2023 11:36

Przez Białystok bo może idzie o interesy chińczyków

https://przedsiebiorczepodlasie.pl/zapukaj-chinski-otworzy-ci-drzwi-do-kariery/

 

Może ten Białystok to ma być jak Mediolan ?. Najpopularniejsze nazwisko włoskie

w Mediolanie to Rossi , ale kolejne to już chinskie...

Warto zapoznać co w Europie (przede wszystkim różne firmy i kluby) już należy do Chińczyków. 

Kto jest wrażliwy to niech zapnie pasy w fotelu....

Na przykład nasze Sieci Energetyczne buduje chińska druga co wielkości fima świata.

Ponoć większy jest tylko amerykański Walmart...

https://polish.cri.cn/2022/10/14/ARTI0krPcMHGhVSfHhEodCFu221014.shtml

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @betacool 17 lutego 2023 21:58
18 lutego 2023 11:44

Obawiam się, ze tak8 długi i klarowny komentarz i tak nie zostanie tu właściwie zrozumiany i przyjety ze spokojem. Szkoda, bo prz4z taki brak zrozumienia sytuacji ludzie latwo dają się ponieść enocjom i prowokatoezy mają wdzieczny materiał do obróbki. 

Via Carpathia przez Podlasie jest potrzebna Bialorusi i Rosji. No i Niemcom w związku z tym. Bo głównym beneficjentem bylyby porty rosyjskie nad zatoką Fińską. Czy to tak trudno zrozumieć?

Nowy przebieg VC ścina płn-wsch. i głównym beneficjentem będzie Elblag i Trójmiasto. Co wolimy?

zaloguj się by móc komentować


betacool @OjciecDyrektor 18 lutego 2023 11:44
18 lutego 2023 12:00

Ja tak tego nie widzę. Litwa trochę przejrzała na oczy, widząc jak Niemcy reagują na wojnę. To naprawdę byłał dla nich zimna mocna pobudka. Litwa pamiętała co mówił o niej Radek Sikorski. Odsyłam do filmu "Pan z Ch..a"

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @manama1 18 lutego 2023 11:55
18 lutego 2023 12:54

Przepraszam, ale ci "eksperci" ze studiów wschodnich piszą jak potłuczeni. Jaka Kłajpeda? Taka gigantyczna rura teansportowa do jednego, średniej wielkości portu? I to jeszcze z nie najlepszym "dojściem", bo trzeba w bezposredniej bliskości obwodu krolewieckiego to ciągnąć? Wystarczy krotki wypad jednego pułku piechoty z saperami i rura zablokowana. 

Pomijam już fakt, że nad zat. Gdańska mamy trzy porty, a Gdynia jest powiekszana obecnie dwukrotnie. Wiesz Pan co to oznacza? Może @Zbigniew to wyjaśni lepiej i sążniściej. Może wtedy przestanie Pan gadać o tej Kłajpedzie. 

Czy ci "eksperci" potrafią czytać mapy? Wiem, że Podladiaki mogą narzekać, ale to nie jest niczyja wina, że Białystok jest tam gdzie jest. Klemens Branicki rozbudowujac to miasto działał w innych okolicznościach przyrody i czasu. Dopóki Moskwa robi to co robi nie można tam puscić tak wielkiej inwestycji. I kropka. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @betacool 18 lutego 2023 12:00
18 lutego 2023 12:58

Ok. Ale Kłajpeda się nie nadaje i tak na punkt docelowy tej "rury". Tsm nie ma wsrunków do rozbudowy portu do takiej wielkości, aby to się nie zakorkowało. Mozna tylko taką rezerwową odnogę i to tyle. 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @OjciecDyrektor 18 lutego 2023 12:54
18 lutego 2023 13:33

a) Z całym naleznym szacunkiem, wypraszam sobie Pański poziom  komentowania

 

b) Poczyta Pan sobie jeszcze jak ma wyglądac dalszy przebieg VC na połnoc.

c) Poza tym j-w mojej ocenie - niszczac Podlasie sprawcy działają OBIEKTYWNIE w interesie Moskwy, a) ograniczajć zasięg "cywilizacji polskiej"; b) odcinając  mainland Polski od ciągłego pasa polskiego osiedlenia aż do Dyneburga;  c) odcinając Polskę od częsci dawnej Rzeczypospolitej - Białorusi.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

MZ @manama1 18 lutego 2023 13:33
18 lutego 2023 13:46

Ta cała VC ,to na dzisiaj,jest ślepą uliczką do Barwinka.Odcinek przez Słowację jest martwy,bardzo trudny przez góry.A zamknięcie granicy z Białorusią to wyjątkowe skurwysyństwo.

zaloguj się by móc komentować

zkr @manama1 18 lutego 2023 11:31
18 lutego 2023 13:48

Via Carpatia moze byc uzyta jako rokada.

Amerykanie rozumieja znaczenie tej trasy:

" Biorący udział w rozmowach ambasador USA w Bukareszcie zapowiedział, że Stany Zjednoczone „wraz z Polską rozpoczną nowy projekt przeznaczony dla Rumunii, którym będzie budowa autostrady i linii kolejowej łączącej Konstancę (…) z Gdańskiem”. Opierając się na wypowiedziach ambasadora, minister transportu Rumunii Lucian Bode zapewniał następnie o amerykańskim wsparciu dla istotnych dla Rumunii projektów Inicjatywy Trójmorza, takich jak Via Carpatia i modernizacja korytarzy kolejowych Rail-2-Sea, jako mających istotne znaczenie także z punktu widzenia wojskowego.
(...)
19 października minister spraw zagranicznych Bogdan Aurescu w rozmowie z sekretarzem stanu Michaelem Pompeo podkreślił wagę takich projektów infrastrukturalnych jak m.in. Rail-2-Sea i Via Carpatia oraz dodał, że mają one zarówno wymiar gospodarczy (pomagają odbudowywać i wzmacniać odporność gospodarczą UE), jak i strategiczny (wpływają na poprawę mobilności wojskowej)."

https://www.osw.waw.pl/en/node/28348

 

Co do jednostek wojskowych to w Czartajewie kolo Siemiatycz ma byc ulokowana brygada pancerna:

Brygada pancerna koło Siemiatycz – to już pewne

zaloguj się by móc komentować

pike @zkr 18 lutego 2023 13:48
18 lutego 2023 14:01

I tą Kłajpede też zadbają:

Unia Europejska przeznaczyła ponad 17 mln euro na pogłębienie portu w Kłajpedzie

zaloguj się by móc komentować

zkr @pike 18 lutego 2023 14:01
18 lutego 2023 14:08

> Unia Europejska przeznaczyła ponad 17 mln euro na pogłębienie portu w Kłajpedzie

O, wazna informacja.
Skoro UE finansuje takie projektu to w takim razie kogo reprezentuja ci w Polsce, ktorzy chca zablokowac Via Carpatie??

zaloguj się by móc komentować

zkr @pike 18 lutego 2023 14:01
18 lutego 2023 14:15

Jeszcze wracajac do zalinkowanego wyzej artykulu Osrodka Studiow Wschodnich - tam wyraznie sie pojawia watek odnog Via Carpatii, wiec pisanie, ze zapewni ona dostep tylko do Klajpedy jest nieporozumieniem.

" Rumunia z zadowoleniem przyjmuje więc zapowiedź włączenia się USA w budowę autostrady Gdańsk–Konstanca, wpisującej się w realizację połączenia Via Carpatia, wraz z jej odnogami w Polsce (do Trójmiasta) i w Rumunii (nad Morze Czarne),"

Bardzo wazne jest dokonczenie S16 ale na razie wolno to idzie:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Droga_ekspresowa_S16_(Polska)

zaloguj się by móc komentować

pike @zkr 18 lutego 2023 14:15
18 lutego 2023 14:45

S16 idzie może wolniej bo podzielili ją na odcinki dla kilku firm

i coś kombinują z nowymi technologiami... Ale budują.

Jest zgoda na drogę  Białystok - Ełk...

https://conadrogach.pl/droga-ekspresowa/s16/

zaloguj się by móc komentować

manama1 @MZ 18 lutego 2023 13:46
18 lutego 2023 14:56

Nie chodzi o nazwę, tylko o faktyczną budowę dróg. Często posługują się umownymi nazwami aby zwyczajanie blokowować jakiekolwiek inne inwestycje drogowe.  Widziałem to na Podlasiu niejednokrotnie.  Co do zamknięcia granicy- od razu to wykorzystano do nawoływania do dalszego wstrzymywania budowy dróg (vide: np notka).

zaloguj się by móc komentować

manama1 @zkr 18 lutego 2023 13:48
18 lutego 2023 14:59

Amerykanie (raporty warszawskiej ambasady z ok 2011) kilkakrotie juz w przeszłości zwracali uwagę  na to co "się dzije" na Podlasiu.  Siemiatycze- to nadal obrzeże- nie ma wielkiego, jelsi jakikolwiek, wpływu na infrastrukturę regionu.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @zkr 18 lutego 2023 14:15
18 lutego 2023 15:00

"Jeszcze wracajac do zalinkowanego wyzej artykulu Osrodka Studiow Wschodnich - tam wyraznie sie pojawia watek odnog Via Carpatii, wiec pisanie, ze zapewni ona dostep tylko do Klajpedy jest nieporozumieniem".

-pełna zgoda.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @pike 18 lutego 2023 14:45
18 lutego 2023 15:03

"Jest zgoda na drogę  Białystok - Ełk..."

Jest niestety wiecej niż duża szansa że będzie długotrwale blokowanie tej drogi.

zaloguj się by móc komentować

zkr @manama1 18 lutego 2023 14:59
18 lutego 2023 15:07

Ja jednak mam nadzieje, ze wojskowi z NATO wymusza realizacje odcinka Bialystok - Lublin.

zaloguj się by móc komentować

zkr @manama1 18 lutego 2023 15:03
18 lutego 2023 15:11

> Jest niestety wiecej niż duża szansa że będzie długotrwale blokowanie tej drogi.

Powtorze swoje pytanie z poprzedniego komentarza - skoro UE finansuje takie projekty jak poglebienie portu w Klajpedzie i wpisuje Via Carpatie do TEN-T to w takim razie kogo reprezentuja ci w Polsce, ktorzy chca zablokowac jej budowe??

zaloguj się by móc komentować

manama1 @zkr 18 lutego 2023 15:07
18 lutego 2023 15:16

Jak dotąd: po owocach ich poznacie. A gdzie owi wojskowi byli do tej pory? Kto odpowiada za to ze owa mająca powstać podlaska dywizja w dotychczasowych planach praktycznie nie miałaby wojska na wschod od Biebrzy (tylkopułk rozpoznaczy)?

zaloguj się by móc komentować

manama1 @zkr 18 lutego 2023 15:11
18 lutego 2023 15:22

A to bardzo dobre pytanie. Aby na to podpowiedzieć trzeby mieć cos wiecej niż przypuszczenia - supozycje nie mają znaczenia i są niebezpieczne procesowo.

A co do Unii- proszę pamiętać że niejednoktornie jedną reką daje  a drugą zabiera. Trzeba patrzeć na ręce.

zaloguj się by móc komentować

zkr @manama1 18 lutego 2023 14:59
18 lutego 2023 15:29

> Siemiatycze- to nadal obrzeże- nie ma wielkiego, jelsi jakikolwiek, wpływu na infrastrukturę regionu.

Chyba jakies tam znaczenie ma - S19 bedzie biegla przez Siemiatycze

" Zaplanowane są dwa węzły drogowe - Siemiatycze Północ, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą wojewódzką nr 690, oraz Siemiatycze Południe, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą krajową nr 62 w kierunku Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego."

https://www.gov.pl/web/gddkia-bialystok/s19-malewice---chlebczyn-z-najkorzystniejsza-oferta

zaloguj się by móc komentować

zkr @manama1
18 lutego 2023 15:37

Tak w ogole to dziekuje za ciekawa, wazna notke. Nie wiedzialem, ze projekt Via Carpatia jest tak mocno sabotowany.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @manama1 18 lutego 2023 15:22
18 lutego 2023 16:48

To do jakich poryów - oprócz Kajpedy - ta VC dotrze? DO ROSYJSKICH nad zst. Fińską. Tak truno to wyartykuować? Wiem ze zaraz ltoś tu napusz "a Tallin?" i dalej tunel pod morzem i Finlandia. 

Qle ja wtedy odpowiadam: z Tallina do rosyjskich portów jest już rzut beretem i zrobienie tam VC to prezent dla Rosji i jej kontrahentów...czyli Niemiec i Francji.

VC jest obiektem negocjacji - a raczej jej przebieg. I w naszym interesie jest aby szła ona na płn-zach a nie na płn-wsch. 

A argumentu o "odcinaniu" się od kresów itp. rzeczy to argumenty z przeszłości. I ktoś kto się tego upirczywoe trzyma ma albo klapki na oczy i nie widzi, co jest aktualnie  za nasza wschodnią granicą albo udaje głupiego....

Jeśli moje komentarze są za ostre, to tylko dlatego że nie potrafię pojąć pańskiego histerycznego oburzenia...tzn. mogę - pańskim skrajnie wąskim partykularyzmem. 

Właśnie jestem dziś u kolegi w Białymstoku. Po 12 latach - nie poznaję miasta (poza Lipową). Ul. Młyniwa - dawniej dzikie odludzie w centrum zabudowana całkowicie nowymi - i ładnymi apartamentowcami. Wszędzie coś się buduje. Nowe drogi (Kalinowskiego - dwie nitki). Obwodnica dokończona (południowa część) tak ze teraz szybko i wygodnie można dohechać wszędzie bez przebijania się przez centrum. Nowe  duze osiedla. Nowy dworzec aitobusowy, modernizwcja gruntowna dworca kolejowego. 

Kurna!!!! Czego Pan chcesz? Autostrady do nieba? Empire  State Buliding na Lipowej?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OjciecDyrektor 18 lutego 2023 16:48
18 lutego 2023 16:51

A ile porządnych samochodów jeździ po ulicach. Weź Pan nie opowiadaj takich histerii. VC jeszcze nie powstała a Biały się rozwija. 

zaloguj się by móc komentować


manama1 @OjciecDyrektor 18 lutego 2023 16:48
18 lutego 2023 20:38

No proszę, znowu  twierdzenia o charakterze dowlonym

"VC jest obiektem negocjacji - a raczej jej przebieg"

Czyzby, a przypadkiem VC nie ma prowadzic  wPolsce przez Rzeszów- Lublin- Białystok? i nie sa te miejscowosci wpoisane do sieci ten-t obecnie/ 

via carpathia przebieg polska - Bing images

https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wspolnym-glosem-w-lancucie-o-trasie-via-carpatia

https://www.gov.pl/web/infrastruktura/cala-trasa-via-carpatia-znajdzie-sie-w-sieci-drog-ten-t

Załosne.

Reszta na tym samym poziomie.  Niedopuszczalne jest optowanie za skansenizacją częsci Polski. 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @zkr 18 lutego 2023 15:37
18 lutego 2023 20:41

Powiem tak, na ile pozwala otwartośc sieci: skala zjawiska jest wprost niewyobrażalna.

zaloguj się by móc komentować

McGregor @manama1 18 lutego 2023 20:41
19 lutego 2023 11:18

Myślę, że dyskusja z pewnym osobnikiem z portalu nie ma żadnego sensu. Zarzuca Panu histerię a sam, podniecony jak norka w ruji, pluje jadem dookoła w swoistym chamskim, prostackim stylu (obserwuję to pod wieloma notkami). Lepiej ignorować. Pańska notka doskonała. Niestety w ostatnim roku wszelkie działania antypolskie znacznie przyspieszyły: likwidacja górnictwa, energetyki, samochodów spalinowych, opodatkowanie wszystkiego co tylko się da, i niszczenie polskiej przedsiębiorczości. Mamy siedzieć cicho i nie sprzeciwiać się, bo podobno inni będą gorsi.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @McGregor 19 lutego 2023 11:18
19 lutego 2023 12:26

Dziękuję za radę i dobre słowo. Co do konkluzji -smutne to, ale jak widac prawdziwe.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @manama1
19 lutego 2023 21:12

Naddunajska bajka o Słońcu które "utonęło" w Dunaju dotarła i nad Wisłę. Zakarpacie zaklęty i przeklęty rewir. Ten cerber co go pilnuje to ostra bestia.  

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @betacool 17 lutego 2023 21:58
19 lutego 2023 22:15

Wyciąganie naddunajskiej wtyczki. 

zaloguj się by móc komentować

klon @McGregor 19 lutego 2023 11:18
19 lutego 2023 22:28

>>>Niestety w ostatnim roku wszelkie działania antypolskie znacznie przyspieszyły: likwidacja górnictwa, energetyki, samochodów spalinowych, opodatkowanie wszystkiego co tylko się da, i niszczenie polskiej przedsiębiorczości. <<<

Nie chcę pocieszać, a jedynie zwrócić uwagę na fakt, że działania takie dotyczą całego tzw. Zachodu. Jesteśmy w procesie wdrażania nowego etapu "postępu" /patrz: plan ograniczania spożycia mięsa w C40? :) /. 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @Magazynier 19 lutego 2023 21:12
20 lutego 2023 06:28

Działanie jest długofalowe, bezwzględne i przy użyciu wileorakich środków.  Wychwytywalne zródła w co najmniej kilku miejsach. Niezwykle ważna radosna twórczośc oddolna, przy zastosowaniu  nawet antagonizmów lokalnych. Wielotorowo.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @manama1 20 lutego 2023 06:28
20 lutego 2023 13:15

Jaka skansenizacja? Obejrzałem dokładnie Białystok. Przyjrzałem się czym jeżdżą, jak mieszkają i w co się ubierają Białostocczanie. Pan to wszędzie widzi tylko upośledzenie i wykluczenie. O co Panu chodzi? I dotacje, o kontrakty? Ludzie na Podlasiu poradzą sobie bez VC. Po co to rozdzieranie szat? Tobi Pan kampanię dla Konfy?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @manama1
20 lutego 2023 13:17

I nue odniósł się do moich argumentów. Czyli jedt Pan głuchy jak głuszec podczas godów. Współczuję.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @McGregor 19 lutego 2023 11:18
20 lutego 2023 17:00

Nawet pojawił się, jak widzę, nowy trend w gospodarce przestrzennej: rozwój bez dróg -mail z 13,15. Zaiste - czego to ludzie nie wymsla?

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @manama1 20 lutego 2023 17:00
20 lutego 2023 18:20

Hmn.... takie czasy mamy,że nie ma rozwoju bez dobrych dróg...Polska to juz nie głeboka komuna,gdzie kierowcy z łańcuchem dostaw łamali resory i wybijali sobie zęby na dziurawych drogach. I gdzie jedno auto przypadało na 1 kamienicę dosłownie...Jechałam w dawnych czasach swoją "syrenką" nieraz 6 godzin do Rzeszowa,bo musiałam poczekać aż furmanka załadowana obornikiem czy sianem skręci tam gdzie podążała.... Czasem odnoszę wrażenie,że biznes zadbał o dojazd w swoich sieciach kauflandów,lidlów i handlu zezwalając nam łaskawie na budowę dobrych połączeń---więc basta....

Po co Polakom,lotniska,jak są w Berlinie,po co drogi ekspresowe,po co kopalnie i elektrownie ...po co kopać Mierzeje,jak w świecie pełno rowów z wodą............ech ...słów brakuje.......... bo mamy pełno dziwacznych  hamulcowych -tak w Polsce ,a przede wszystkim za granicą -którym taka opcja "po co" pasuje....pozdrawiam...

zaloguj się by móc komentować

manama1 @BTWSelena 20 lutego 2023 18:20
20 lutego 2023 18:35

Jestem dziwnie przekonany  (obym się sromotnie mylił), że tych przejść w Kużnicy i Bobronikach to tak prędko  -jesi w ogóle w przewidywalnej przysżłości- nie otworzą. To taki wspaniały kolejny powód żeby mówić o potrzebie "zaczekania z budową dróg". Zgroza. Również pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @BTWSelena 20 lutego 2023 18:20
20 lutego 2023 20:18

Na Podlasiu są dobre drogi. Nie ma tylko VC. I trgo autor notki nie może przeżyć. Koniecznie chce, aby poryy rosyjskie nad Baltykiem miały dobre połączenie ze Stambułem.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @OjciecDyrektor 20 lutego 2023 20:18
20 lutego 2023 21:45

Nie znam całości podlaskiego,ale znam dobrze,a nawet bardzo dobrze suwalszyznę,szczególnie Suwałki,dalej Sejny ,oraz przejście Budzisko,Ogrodniki,które jeszcze 25 lat temu było horrorem do przekroczenia granicy .Ubiegłego roku jeszcze były duże utrudnienia kierunek Suwałki-Szypliszki i dalej z powodu budowy...Tam naprawdę widziałam potężny rozmach,a jak wygladała jesień i zima i co zostało ukończone,to byc może doświadczę w tym roku.Pan sobie nie wyobraża nawet jakie tabuny Tirów stadami,ciągnęły i ciągną na przejście Budzisko z Tirami przeważnie niemieckimi i nie tylko na Litwę i dalej kraje bałtyckie...

Od lat były utrapieniem Suwałk...teraz to chyba S61... trasa ma być elementem sieci Transeuropejskiego korytarza transportowego VIA BALTICA. Czy na Podlasiu są dobre drogi?,Pamiętam te sprzed 30 lat,duzo było jeszcze poniemieckich,gdy więcej podróżowałam.Niektóre miasteczka nie miały obwodnic,bo ekolodzy lamentowali nad rzadkimi żabkami i ptaszkami wstrzymując budowę,a że ludzie często ginęli pod tirami i spalinami,bo zabrakło ekologów od człowieka.......ech...

A tak nawiasem mówiąc wierzę w to że to co Polska zaplanowała wobec budowy dróg --to dojdzie do skutku.KE już przypilnuje,aby Polska nie wydała inaczej kasy jak na drogi,no może jeszcze na wiatraczki...Przecież to jasne ,że biznes weźmie górę nad polityką i uprzedzeniami ,bo przecież samolotami towarów nie będą wozić...a nie da się w żaden sposób ominąć Polski na Wschód i Zachód. Trzeba tylko ogarnąć obecne ciągoty Putinowskie,a wszystko ruszy.... interes będą mieli wszyscy i chyba w tym tkwi sedno sprawy.....

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @BTWSelena 20 lutego 2023 21:45
20 lutego 2023 22:00

Nie ma co porównywać tego co byłi 25 lat temu...nawet 10 lat temu. Podlasiaki słyną z bardzo ostrej jazdy (to samo ba Mazurach) i zwyczajnie nie kupowaliby tylu aut z niskim zawieszeniem. Oczywiście są szutry i to jest piękne na Podlasiu (bo szutry bez dziur; fajne, gładkie). Ale są w miejscach mało transportowych. 

Nie wiem po co ta histeria z brakiem VC przez Białystok. Zapraszam na Podlasie - wspaniała harmonia lasów i pól. 

zaloguj się by móc komentować

manama1 @OjciecDyrektor 20 lutego 2023 20:18
20 lutego 2023 22:08

To jakaś ponura kpina czy tylko trolling?  Wprowadzenie VBaltica z Podlasia jeszcze nie wystarczy? zablokowanie lotniska jeszcz enie wystaczy? teraz trzeba wyprowadzic i Via Carpathia? 

zaloguj się by móc komentować

zkr @OjciecDyrektor 20 lutego 2023 20:18
21 lutego 2023 14:18

> Koniecznie chce, aby poryy rosyjskie nad Baltykiem miały dobre połączenie ze Stambułem.

Te nad Zatoka oraz Elblag tez beda mialy. Trzeba dokonczyc S16.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 21 lutego 2023 14:18
21 lutego 2023 14:30

Ale do zat. Gdańskiej jest bliżej niż do Fińskiej. W naszym interesie jest więc skierowanie VC na płn.-zach. a nie na północ. Proste?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OjciecDyrektor 21 lutego 2023 14:30
21 lutego 2023 14:31

Blużej statkom płynącym do Londynu czy Rotterdamu.

zaloguj się by móc komentować

zkr @OjciecDyrektor 21 lutego 2023 14:30
21 lutego 2023 14:49

Toc dlatego pisze o S16

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 21 lutego 2023 14:49
21 lutego 2023 15:51

Ok. Ale autor notki nadal nic nie rozumie. I to jest straszne

zaloguj się by móc komentować

manama1 @McGregor 19 lutego 2023 11:18
21 lutego 2023 19:20

Idąc za Pańską radą staram się unikać rzecoznych kontaków. Aby nie wpaśc w sidła kolejnej mainipulacji pragę jednak zwrócić uwagę na nastepujący fakt:

a) gdy podjęto (w pelni udane) proby do wyprowadzneia  Via Baltica z Podlasia  - jednym zgłownycvh argumentów był fakt, iż nowy przebieg  tej drogi byłby o ok 10 kilometrów krótsza na Litwe/ do krajów bałtyckich   - niż po śladzie, który zapisano w Traktacie Akcesyjnym do UE; 

b) odecnie kiedy próbuje się wproiwadzić i Via Carpathia z Podlasia, podnosi się argument, iż głowny kierunek ( ale przecież nie jej mozliw ei planowane odgałesienia) tej drogi idzie własnie na Litwę/ do krajow bałtyckich.

Tak oto manipoulacja zatoczyła koło, o które się sama potyka. 

 

Powótrzę zatem z naciskiem- proba skansenizacji Podlasia poprzez (w tym wypadku: wyłacznie regionu z sieci transportowej TEN-T)  jest absolutnie niezgodna z polską racją stanu, o czym już powyższj szczeólowo pisałem. 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować